Elektroskandias nya butik i Gällivare, Upplagsvägen 14.

Dygnet runt-öppen butik i Gällivare invigd

Den 21 augusti invigdes Elektroskandias 50:e enhet i Sverige. Den nya expressbutiken är belägen i Gällivare och här har företagets kunder tillträde dygnet runt. Att kunna ha denna tillgänglighet på materiel är speciellt viktigt på en ort som denna där en stor del installationsarbeten är kopplat till gruvan, där det jobbas alla timmar på dygnet året runt.

-Vi har redan smygöppnat butiken för en del kunder och vår etablering här har fått ett mycket positivt mottagande. Tidigare har Gällivare varit lite av en vit fläck på kartan för Elektroskandia, samtidigt som efterfrågan från kunderna på vår närvaro bara ökat. Med den här butiken testar vi också ett helt nytt butikskoncept som innebär att våra kunder kan handla och hämta ut sina varor när som helst under dygnet, säger Erik Mogren, regionchef Nord på Elektroskandia.

Expansiv marknad
Butiken har en yta om cirka 200 kvm och mycket av sortimentet är sådant som även finns i andra Elektroskandia-butiker även om mycket givetvis är anpassat efter vad kunderna i Malmfälten köper. Sortimentet uppdateras även löpande efter vad kunderna efterfrågar.

Butiken har ingen butikspersonal och är endast bemannad då Elektroskandias utesäljare, Fredrik Jävdal som har sitt kontor i butiken, finns på plats.

-Jag började arbeta som säljare på Elektroskandia i slutet av november förra året. Tidigare har jag arbetat med försäljning under många år och känner därför många av kunderna. Mitt säljdistrikt omfattar Gällivare, Pajala, Jokkmokk och kringområden, säger Fredrik och fortsätter:

-Det händer otroligt mycket positivt här uppe i norr och kunderna är verkligen glada att vi nu finns på plats för dem. Bland det nya som händer kan nämnas samhällsomvandlingen i Gällivare, där Malmberget flyttas ihop med Gällivare, byggnationen av en ny stad i Kiruna och nya industrietableringar tack vare den gröna omställningen. Sedan har vi givetvis LKAB och Bolidens gruvor som står för en stor del av arbetstillfällena.

Fr.v: Fredrik Jävdal, utesäljare, Joel Levisson, säljchef region Nord, Erik Mogren, regionchef Nord, Sammy Gustafsson, utesäljare Malmfälten och Emil Jakobsson, TIS Kiruna.

Fastighetsägare för Elektroskandias nya butik är faktiskt en av företagets kunder, Soldalen Elnät Service, ett företag som har mycket jobb till distributionsnäten, låg- och högspänning samt installation av laddboxar, solpaneler och batterilagring. De utför även vanliga elinstallationer till företag och privatpersoner och har även ett antal egna grävmaskiner för nedgrävning av kabel och linjebygge.

-Jag köpte den här fastigheten på Upplagsvägen 14 för två och ett halvt år sen, då vårt företag behövde nya lokaler. Men vi behövde inte all yta själva och därför gick jag ut med en förfrågan till andra företag om möjligheten att hyra den del i fastigheten där det tidigare varit en måleributik. Elektroskandia nappade på idén och på den vägen är det, säger Linus Lagnestig, vd Soldalen Elnät Service AB.

Mobila nycklar
Den nya butiken är utrustad med den senaste tekniken för att garantera hög tillgänglighet samt trygghet. Martin Nirvander, teknisk innesäljare Säkerhet på Elektroskandia projekterade säkerhetssystemen för lokalerna.

-Vi valde ASSA ARX passersystem och inbrottslarm samt Avigilon Alta kameror. Det är de system vi även har i våra övriga butiker. Det som är lite speciellt här är att kunderna använder ASSA:s mobila nyckel för att få tillträde till butiken. Det fungerar så att vi lägger upp kunder som ska ha behöriget i våra system, sen skickar vi ut en länk till kunden och bjuder in. För tillträde till butiken behöver kunden sen bara visa upp sin mobil så kan han öppna dörren. Ett väldigt smidigt system, säger Martin Nirvander.

Certego Gällivare ansvarade för installation och driftsättning av säkerhetsanläggningen – passer- och inbrottslarm, kameror och mekaniska lås.

-Installationen gick bra som planerat. ASSA ARX har vi arbetat med länge och där var enda nyheten det här med mobila nycklar, en lösning som ligger helt rätt i tiden. Avigilon Alta installerade vi dock för första gången och det var smidigt och enkelt, med molntjänsten som gör att man slipper lagra lokalt. Det är bara att skruva upp kamerorna och koppla in på nätverket. Bra att Elektroskandia nu finns i Gällivare då vi handlar en hel del hos dem och att de dessutom har dygnet runt-öppet är ett stort plus, då det ofta är bråttom när en säkerhetsanläggning behöver åtgärdas, säger Pierre Brottman, säkerhetstekniker på Certego.

Tillträde med mobil nyckel.

Belysning från Cardi
Belysningen i butiken är av Elektroskandias eget fabrikat Cardi och den projekterades av Caroline Caesar, marknadssupport Belysning på Elektroskandia.

-Med vårt breda Cardi-program är det alltid enkelt att få till en bra och välkomnande belysning oavsett lokal. Det är lägre i tak jämfört med våra övriga butiker och för att få jämnhet i ljuset valde jag armaturen Tryggve med 5000 lumen, som monterades dikt tak. Totalt blev det 34 st Tryggve, det är bättre att välja färre armaturer med lägre lumenflöde för att uppnå ett jämnare ljus och undvika bländning. I fikahörnan valde jag armaturen Cylli i taket och pendlade SEW över borden. På kontoret blev det kontorspendeln Flow med inbyggd sensor. Belysningen styrs med Plejd, då det är enkelt för installatören att programmera och för säljaren att justera, kommenterar Caroline Caesar.

Soldalen Elnät Service utförde all elinstallation i den nya butiken och man är givetvis nöjd med att även ha Elektroskandia som hyresgäst och därigenom få maximal tillgänglighet då det gäller materiel.

-Det är en stor och expansiv marknad här i norr och med gruvverksamheten, som pågår dygnet runt, passar det bra med en butik som alltid har öppet. Sen har vi givetvis en stor fördel av att ha butiken i samma fastighet som vårt företag. Elektroskandia har bra bredd i sitt sortiment och de har bland annat mycket att erbjuda inom infra, ett område vi verkar en hel del inom. Vår målsättning är att växa så materialinköpen hos Elektroskandia lär öka en hel del framöver, säger Linus Lagnestig.

Se film från projektet här!

Välkommen till Elektroskandia i Gällivare på Upplagsvägen 14!

Vill du ha mobil nyckel för tillträde till butiken 24/7?
Kontakta Fredrik Jävdal 072-466 06 02, fredrik.javdal@elektroskandia.se