De två stora hallarna har en yta på 4 500 kvm vardera och en takhöjd på 15 meter.

Byte av industribelysning på rekordtid

Förbättrad arbetsmiljö och energibesparing, var anledningarna till att Valmet bytte till ny belysning i flera av sina industrilokaler i Karlstad. Valet blev Cardi-armaturen Altum från Elektroskandia och tack vare förmontering av sladdställ och stickpropp kunde bytet göras rekordsnabbt - 180 st armaturer under en helg!

Valmet är en ledande global utvecklare och leverantör av teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Koncernen har cirka 19 000 anställda varav ungefär 700 arbetar i Karlstad. Fredrik Elfort, fastighetsansvarig på Valmet i Karlstad, berättar om verksamheten:

-Här bygger vi pappersmaskiner, utrusning och processlösningar för produktion av mjukpapper. Maskinerna levereras till kunder över hela världen, främst papperstillverkare, kemiska och mekaniska massabruk, samt fiberboard- och energiindustrin. Förutom utveckling, tillverkning och försäljning erbjuder vi även service och experthjälp.

Förbättra arbetsmiljön
På Valmets område i Karlstad finns ett antal stora byggnader. Maskinverkstaden, där man bland annat bearbetar Yankeecylindrar, montagehallen med fyra sidoskepp, där pappersmaskinerna förmonteras innan de skeppas till kund, och dessutom ett gjuteri, utvecklingscenter och huvudkontor.

-Bakgrunden till att vi ville byta belysning var både för att energieffektivisera, få en mer ekonomisk och hållbar lösning samt förbättra arbetsmiljön. Den befintliga belysningen bestod främst av gamla 400 W högtrycksnatrium-lampor, som gav ett gulaktigt, dåligt ljus, säger Fredrik Elfort.

Fredrik Elfort, Fastighetsansvarig Valmet, Karlstad

Reducering av energikostnaderna
I ett första steg valde man att byta belysning i maskinverkstaden och montagehallen, med de fyra sidoskeppen. De två stora hallarna har en yta på 4 500 kvm vardera och med en takhöjd på 15 meter medan de fyra sidskeppen har en yta på 1 200 kvm vardera och en takhöjd på 10 meter. Valmet började med att ta in offerter och förslag på ny belysning från olika leverantörer, däribland Elektroskandia.

-Jag var ute på plats och gick igenom förutsättningarna tillsammans med Anders Larsson från Cardi-fabriken. Det var fråga om stora ytor som skulle belysas från hög höjd. Vi projekterade och lämnade förslag på höghöjdsarmaturen Altum, av olika modeller beroende på höjd och vilka spridningsvinklar som krävdes. Vi gjorde också energisparkalkyler, som gav väldigt positiva besked. Bytet av armaturer i alla byggnaderna skulle ge en energibesparing på mellan 47,8 och 56,5 procent, beroende på byggnad, och skulle innebära en reducering av energikostnaderna på närmare 270.000 kronor per år, säger Petter Skoglund, utesäljare på Elektroskandia.

Testade och provbelyste
-Då armaturerna sitter på hög höjd var vi lite oroliga för att de inte skulle stråla tillräckligt brett och täcka golvytan. Därför valde vi att testa belysningen först och provbelyste med en armatur i en hall. Resultatet blev bra och vi valde därför att gå vidare med Elektroskandia och deras armatur Altum, säger Fredrik och fortsätter:

-Vi har bra erfarenhet av Elektroskandia sedan tidigare och köper löpande elmateriel från dem när det behövs. Dessutom har vi i våra lokaler ett kundunikt lager från Elektroskandia, med de elprodukter vi behöver för produktion av pappersmaskinerna. Det fungerar mycket bra och vi har därför stort förtroende för dem.

Förmonterad sladdställ och stickpropp
Den första leveransen med Altum-armaturer, 84 st, skedde i september förra året. Under en helg monterade Valmets underleverantör Caverion tillsammans med egna elektriker upp samtliga nya armaturer i maskinverkstaden och ett av skeppen. Det fungerade och man var mycket nöjd med resultatet. Nästa steg var sedan att under våren montera ytterligare 180 st armaturer i montagehallen och de tre kvarvarande skeppen.

-Viktigt var dock att bytet även nu kunde ske under en helg, för att ej störa produktionen. För att klara detta ville vi dock att alla armaturer skulle levereras färdiga med förmonterad sladdställ och stickpropp. Vi beställde belysningen i detta utförande och Elektroskandia gjorde förmonteringen direkt på fabriken. När det väl var dags att montera gick det sedan snabbt för elektrikerna att utföra arbetet. Det var bara att dra ur stickproppen på de gamla armaturerna, ansluta den nya och sen sätta armaturerna på de befintliga linorna. Enklare kan det inte bli., säger Fredrik.

Vad var den största utmaningen med projektet?
-Det var planeringen och förberedelserna innan montaget. Att göra arbetsmiljöplan och riskanalys för projektet, packa upp alla armaturer dygnet innan, se till att alla skyliftar är på plats och når upp. Tänka på alla detaljer så arbetet under helgen kunde ske säkert i det höga tempo som krävdes. Allt fungerade bra, arbetet kunde klaras av på rekordtid och vi är mycket nöjda med vår nya belysning, avslutar Fredrik Elfort.

Se filmreportage från projektet här:

7 -24. Byte av industribelysning på rekordtid on Vimeo.