Mats Westerdahl, Tove Hedengren och Mikael Frödin, Elektroskandia

Elektroskandias tjänster

Tove Hedengren, Produktansvarig för tjänster

Tove Hedengren, Produktansvarig för tjänstBerätta lite om organisationen.
- Jag är marknads- och produktansvarig för våra tjänster, internt och externt. Mikael Frödin är controller och ansvarar bland annat för det interna arbetet, att logistikflödena och processer fungerar och tittar på förbättringsmöjligheter. Mats Westerdahl och hans grupp ansvarar för våra kundunika lager och uthyrning av containers.

Beskriv din roll.
- Jag är av lite spindeln i nätet och kommunicerar såväl internt som externt. I min roll ingår bland annat att fånga upp vilka tjänster kunderna efterfrågar och önskemål från våra säljare. Jag började på den här tjänsten för cirka två år sen och initialt har mitt arbete bestått mycket av att standardisera och skapa system för de tjänster vi har, se till att alla på Elektroskandia pratar samma språk och att vi säljer tjänsterna på samma sätt.

Hur är efterfrågan på Elektroskandias tjänster?
- Vi märker ett allt större intresse. Projekt blir allt mer tidspressade och det gäller att effektivisera sitt arbete, detta gäller inte minst för elinstallatörerna. Logistiktjänster finns därför med allt oftare i upphandlingar. Den tjänst som vi har störst efterfrågan på idag är kundunika lager, vilket innebär att kunden har ett lager ägt av Elektroskandia i sina egna lokaler, i container vid arbetsplatsen eller i servicebilarna. Bland fördelarna märks att de har snabb tillgång till de vanligaste produkterna utan att behöva åka och handla dem och de slipper binda kapital i ett eget lager. Det blir också allt vanligare att vi projektpackar materiel exempelvis till varje lägenhet i bostadsprojekt och förmonterar sladdställ på belysningsarmaturer. Bägge tjänsterna spar mycket tid för installatören.

Vad har ni fokus på nu?
- Vi arbetar nu med att produktifiera och digitalisera våra tjänster. Detta för att tjänsterna ska bli mer lättillgängliga för våra kunder och enklare att beställa. Det ska vara lika enkelt att beställa en tjänst som en produkt via vår app och webb. Kunderna ska här också själva kunna räkna ut hur mycket de kan spara i tid och pengar med hjälp av den aktuella tjänsten.

- Vi har också stort fokus på hållbarhet, en allt viktigare fråga idag för de flesta företag. Vi har därför utvecklat hållbara tjänster, som till exempel att sampackning av materiel. På vår webb har vi märkt ut våra hållbara tjänster med en speciell symbol.

Mats Westerdahl, Chef Logistiktjänster

Berätta lite om ditt arbete.
- Jag arbetar med allt kring våra kundunika lager, i kunds lokaler, servicebilar eller i container ute på projektet. Det är allt ifrån stöttning av våra säljare vid införsäljning till uppstart, drift och nedläggning. Det vill säga hela lagrets livscykel. Jag ansvarar även för vår containeruthyrning, tomma container eller orderbundna container innehållande materiel. Vi är utöver mig fyra personer i min grupp, varav en jobbar delar av sin tid med container och övriga heltid med kundunika lager.

Hur många kundunika lager ni idag?
- Vi har idag 205 lager ute hos kunder över hela landet. Av dessa är 169 i kundens egna lokaler, 25 i container och 11 i servicebilar. I snitt innehåller dessa kundlager cirka 200 artiklar. Användningen av kundunika lager ökar inom alla kundsegment, vi har flest inom Elnät men vi växer mest inom våra segment Telekom och Installation.

Berätta om containeruthyrningen.
- Vi erbjuder 10- och 20-fots containers, oisolerade eller isolerade, med och utan inredning (till exempel hyllor och arbetsbänk). Vi har idag ett hundratal container uthyrda, för kundunika lager samt order- och projektcontainer.

Vad händer framöver?
- Vi utvecklar löpande koncepten och gör förbättringar hela tiden. Just nu har vi bland annat fokus på att utveckla konceptet då det gäller kundunika lager i servicebilar.

Mikael Frödin Controller Logistiktjänster

Vad är ditt ansvarsområde?
- Mitt ansvarsområde är logistiken i våra logistiktjänster och logistikavtal och med våra logistikpartners. Jag tar fram nya lösningar, mäter och följer upp och ser över hur vi kan förbättra processer och flöden. Jag stödjer även vår sälj- och produktorganisation i affärer och vid förfrågningar där det finns intresse och behov för våra logistiktjänster. Det kan bland annat vara en offert på förmontage av en serie skåp, lagerhållning och distribution för en leverantör eller kund, site- och byggleveranser.

- Ett annat område där jag är inblandad är till de kunder där vi fungerar som tredjepartslogistiker. Då lagerhåller vi och levererar all kundens materiel, även från andra leverantörer. Den stora fördelen är då att de får en trygg och pålitlig logistikpartner samt allt de behöver från en leverantör.

- Mitt arbete består av att, dels ta fram lösningar på logistiska behov som kunder efterfrågar dels mäta och följa upp samt utveckla våra befintliga logistiktjänster och logistikavtal. För effektiva, tillgängliga och hållbara logistiklösningar.

Vad är den stora fördelen med att ni digitaliserar era tjänster?
- Vi har en ökad efterfrågan på våra tjänster och i och med att vi digitaliserar dem gör vi det mycket enklare såväl externt som internt. Våra säljare kan känna sig trygga med vad de erbjuder våra kunder, det blir enklare att marknadsföra tjänsterna samt sist men inte minst att det blir mer lättillgängligt för kunderna.