Electrolux Professional stöttar projekt som arbetar för långsiktig lösning för restaurang- och storköksbranschen

Coronaviruset har påverkat hela samhället och fött nya utmaningar som kräver helt nya lösningar. Ett projekt som arbetar med att skapa en ny lösning för restaurangbranschen är ”RESK(L)AR”, som Electrolux Professional är med och deltar i tillsammans med Chalmers Industriteknik, Nordish Market, Restauranglabbet och Where is my pony.

Electrolux Professional har under våren stöttat flera olika initiativ med syftet att hjälpa den hårt drabbade restaurangbranschen. Eftersom effekterna av pandemin dock kräver mer än enbart tillfälligt stöd, är bolaget även med och driver ett projektet "Innovativ logistiklösning för att restauranger ska nå personer i karantän”, kort RESK(L)AR, med målet att hitta en långsiktig lösning för restaurangbranschen.

RESK(L)AR fokuserar på två samhällsutmaningar som uppstått i spåren av corona:

1. Att förse personer i riskgrupper med hållbar mat från restauranger

2. Restaurangers överlevnad

Målet med projektet är att utveckla lösningar som ger restauranger en ny försäljningskanal och möjligheten att nå ut samtidigt som personer i karantän på ett smidigt sätt får tillgång till näringsrik och hållbar mat.

Effektiv logistik

För att kunna leverera hållbar mat från restauranger till karantänsatta personer i stor skala, måste logistiken bli effektiv och här krävs flera olika anpassningar. Bland annat måste restaurangernas utbud anpassas och man måste också hitta leveransvillkor som passar både personerna i karantän och säkerställer en miljövänlig transport.

Projektet som innehåller tester av logistikupplägg, IT-lösningar, omställning av restauranger och kommunikation har stor potential att skalas upp och användas av många restauranger både under och efter pandemin.

Mer om RESK(L)AR

Projektet finansieras av Vinnova genom utlysningen ”Innovationer i krisens spår”, startade i Maj och pågår till slutet av oktober 2020. Ta gärna kontakt med projektet RESK(L)AR om du vill veta mer.

Electrolux Professional är en ledande leverantör förenhets- och helhetslösningar inom storkök, dryck och professionell tvätt. Våra innovativa ocheffektiva lösningar är världsledande och hjälper våra kunder att få ett enklare arbetsliv och bli lönsamma på ett verkligt hållbart sätt. Med över 10 000 erfarna servicetekniker i över140 länder erbjuder vi våra kunder ett världsomspännande servicenätverk. År 2018 hade Electrolux Professional en global försäljning på 9 miljarderkronor och 3000 anställda. Mer information finns på www.electroluxprofessional.com