Ny grundfärg garanterar vidhäftning av giftfri bottenfärg

Inför nästa säsong presenterar Ekomarine en grundfärg som är anpassad till den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula. Anledningen är att Neptune Formula har visat sig ha problem med vidhäftningen tillsammans med vissa grundfärger från andra tillverkare. 5-10% av de båtar som använt färgen riskerar att ha drabbats. Den nya grundfärgen gör också att ytterligare ett led i miljöcykeln kan garanteras.

- Det är tråkigt för de fritidsbåtsägare som drabbats, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. De kompenseras nu av vår trygghetsgaranti.

Det har inte varit nödvändigt att grundmåla båten för att använda den giftfria färgen Neptune Formula. De flesta som använt färgen har också målat den direkt på en gammal bottenfärg och då har vidhäftningen varit god. Ekomarine bedömer att cirka 5-10% av kunderna har grundmålat innan de målat med Neptune Formula.

Den nya grundfärgen, speciellt framtagen för Neptune Formula, utvecklas och testas i samarbete med Ytkemiska institutet, YKI.

Även andra nyheter planeras i färgsortimentet inför nästa säsong. Bland annat har nya aktiva komponenter i färgen testats under 2008 med mycket positiva preliminära resultat för att kunna ge en längre verkningseffekt.

Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad och den bygger på en naturlig bakteriefilm som skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet, vilket förhindrar påväxt av bland annat havstulpaner.

Vill du veta mer?

Kontakta Claes Tarras Ericsson, VD Ekomarine, Tel: +46 (0) 707 55 95 50, E-post: claes@ekomarine.se

Presskontakt: Matti Palm, Tel +46 (0) 706 69 98 01, matti.palm@greenhillrelations.se

Läs mer om färgen Neptune Formula på www.neptuneformula.com

Läs mer om Ekomarine AB på www.ekomarine.se

Om Ekomarine

Företaget Ekomarine grundades 2002 för att utveckla en bottenfärg helt utan gifter eller negativ påverkan för havsmiljön. Neptune Formula är den första färgen som lanseras kommersiellt baserad på den forskning Ekomarine utfört. Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. Östersjöstiftelsen stödjer forskning med anknytning till Östersjöregionen sedan 1994. Allba Invest AB är ett riskkapitalbolag som ägs av familjen Jensen, tidigare ägare till elektronikföretaget ELFA.

Bakgrundsmaterial och bilder finns i vårt pressrum på Newsdesk. www.newsdesk.se/pressroom/ekomarine

• Kemikalieindustri