Logistikcenter i Bålsta isolerad med 6500 m3 Ekolution Hampafiberisolering

Pressmeddelande -

Logistikcenter Bålsta - Världens största konstruktion med 6500 m3 hampafiberisolering från Ekolution

Nettonollutsläpp under hela livscykeln - Logistikcenter i Bålsta isolerad med 6500 m3 Ekolution Hampafiberisolering

Ekolution tillkännager stolt leveransen av hampafiberisolering till Logicenters i Bålsta, ett steg som markerar en viktig milstolpe i deras samarbete för att främja hållbara bygglösningar. Med vår biobaserade och energieffektiva hampafiberisolering strävar Ekolution efter att minska klimatpåverkan och stödja utvecklingen av moderna logistikfastigheter. Leveransen understryker Ekolutions engagemang för hållbarhet och innovation inom byggmaterial.

Ekolution som är en ledande aktör inom hållbara byggmaterial, är stolta över att tillkännage leveransen av hampafiberisolering till Logistikcenter i Bålsta. Denna leverans markerar ett viktigt steg i vårt samarbete för att främja biobaserade bygglösningar och minska klimatpåverkan inom fastighetssektorn.

Logicenters, som är känt för sina moderna och hållbara logistikfastigheter, har valt Ekolutions hampafiberisolering för sitt byggprojekt i Bålsta. Hampafiberisolering är ett biobaserat material med låg klimatpåverkan och är energieffektivt.

Ekolution är mycket glada över samarbetet med Logicenters och leveransen av vår hampafiberisolering till deras anläggning i Bålsta. Denna leverans är ett bevis på vårt engagemang för att erbjuda hållbara och innovativa byggmaterial som inte bara är bra för miljön utan också för fastighetsägare och hyresgäster. Vi vill också tacka Svenska Takelement för fint samarbete kring de prefabricerade modulerna till tak och väggar, Martinssons som levererade stommen och alla övriga som var involverade i projektet.

Eva Sterner, utvecklingschef på Logicenters, beskriver varför hampafiberisolering valdes till projektet, "Hampa är ett spännande och beprövat material som växer snabbt och kräver lite energi vid tillverkning. Det tillför även näring till jorden, vilket är bra för jordbruket. Vi har samarbetat med ett svenskt startupbolag, EKOLUTION, som producerar hampafiberisolering. Detta stödjer det lokala jordbruket och bidrar till projektets hållbarhet."

"Vi är otroligt stolta över den transformationen vi tillsammans gör i detta projektet inom biobaserat byggande och visar omvärlden att vi tillsammans kan påverka och samarbeta i den gröna omställningen" säger Remi Loren, VD för Ekolution.

Hampafiberisolering är tillverkad av industrihampa, en snabbt växande och förnybar resurs. Den är biologiskt nedbrytbar, har utmärkta termiska och akustiska egenskaper, och bidrar till hälsosammare inomhusmiljöer. Genom att använda hampafiberisolering kan byggnader minska sin energiförbrukning och koldioxidutsläpp, vilket är i linje med de globala målen för hållbar utveckling.

Logicenters nya anläggning i Bålsta stod klart under våren 2024 och sätter en ny standard för hållbarhet inom logistikfastigheter. Ekolution ser fram emot att fortsätta detta framgångsrika samarbete och bidra till fler hållbara byggprojekt framöver.

Projektsummering:

Volym hampaisolering: 6500 m3
Odling: 50 hektar
Från frö till isolering: 100 dagar
Netto CO2 eq: - 450 ton inbindning
Brutto CO2 eq: - 510 ton inbindning
Skörd: 12 ton hampa
Hampafiber: 3.6 ton
Produkter: Yttervägg 220mm, Tak 300 mm (195+105)

Mer information om det prefabricerade bärsystemet finns att läsa om på Ekolutions hemsida www.ekolution.se.

Kategorier

Ekolution är ett innovativt greentech bolag vars mål är att i alla projekt och i alla steg tänka miljö och klimatpåverkan.

Ekolution tillverkar och säljer hållbara biobaserade byggmaterial av industrihampa. Våra material är CO2-negativa, energieffektiva och hälsosamma för både byggnad, människa och planeten.

Vår flaggskeppsprodukt Ekolution® Hampafiberisolering är en certifierad byggisolering registrerad på EPD International, CE märkt, Byggvarubedömningen, SundaHus, BASTA mfl.

Naturfibrer, och specifikt hampa, kommer sannolikt att spela en stor roll i materialrevolutionen som måste hända i konstruktion och byggnader.

För att sammanfatta: Ekolution är ett koncept för att möta utmaningar gällande hållbarhet, energieffektivisering och koldioxidutsläpp i bygg- och fastighetsbranschen. Vårt koncept skapar en möjlighet för svenska fastighetsbolag att vidareutveckla och effektivisera sitt hållbarhetsarbete med siktet inställt på klimatneutralitet och på lång sikt även bli klimatpositiva.

Remi Loren

Presskontakt VD & Grundare +46 73 519 80 21
Sara Bygdéus

Presskontakt Marknadsansvarig Marknad och kommunikation 0735198025 Hemsida

Från frö till hampafiberisolering på 100 dagar!

Ekolution AB

Bredgatan 4