Svenskt ekoindex backar 3,9 % i kvartal 1

Ekologiska Lantbrukarnas index för försäljningen av ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln backade under första kvartalet 2019 med 3,9 procent. Svenskt ekoindex mäter försäljningen av sådana livsmedel vars råvaror hade kunnat produceras i Sverige. Under samma period har dock butikernas merpriser för ekomaten, jämfört med den konventionella, ökat. Det här och mera kan man utläsa ur Svenskt ekoindex första kvartalsrapport som publiceras i dag.

Den procentuella nedgången i totalt försäljningsvärde är något större i första kvartalet 2019 än i sista kvartalet 2018. Då minskade försäljningen med 3,4 procent jämfört med samma kvartal 2017.

En stor del av nedgången under kvartal 1 2019 förklaras av en minskad försäljning av ekologiska mejeriprodukter. Denna minskade med 6,5 procent i värde jämfört med samma period 2018.

– Det är bekymmersamt att försäljningen av ekologisk mat minskar under en tid när den skulle behöva öka. Fördelarna med ekologisk produktion är lika stora nu som för tre år sedan. Det behöver lyftas fram av alla som intresserar sig för djurvälfärd, friska matjordar, biologisk mångfald och mer slutna kretslopp, säger Niels Andresen, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

I kvartalsrapporten med Svenskt ekoindex redovisas också merpriserna för ett antal ekologiska produkter i butik. Med det avses hur mycket mer konsumenterna har betalat för en ekologisk vara jämfört med en konventionell. Här framgår bland annat att det merpris som betalades för en liter konsumtionsmjölk under helåret 2018 var 1,43 kronor per liter. Under det första kvartalet 2019 steg det till 1,55 kronor per liter. Också merpriset för ekologiskt smör ökade under perioden. Att konsumenternas merpris för ekologiska mejeriprodukter, jämfört med konventionella, stiger under en period när det samtidigt finns god tillgång på ekologisk mjölkråvara är något förvånande.

Två produkter har gått mot trenden under det första kvartalet. Både försäljningsvärdet och de sålda volymerna av ekologiska havregryn och ekologiskt vetemjöl har ökat, medan alla övriga kategorier har minskat.

- Den utveckling vi ser i Sverige just nu speglar inte den internationella utvecklingen där ekomaten växer starkt. Trenden kommer att vända, att Sverige över tid ska gå mot strömmen är inte troligt, säger Niels Andresen.

Läs hela den 12-sidig rapporten “Svenskt ekoindex – kvartal 1 2019” här https://www.ekolantbruk.se/pdf/112944.pdf

Niels Andresen 070-380 98 96
Verksamhetsledare

Detta är Svenskt ekoindex

Svenskt ekoindex baseras på data från analysföretaget Nielsen som kontinuerligt följer försäljningsutvecklingen i svensk dagligvaruhandel. I underlaget för indexet ingår det totala försäljningsvärdet av produkter vars huvudsakliga råvaror är spannmål, mjölk, ägg och kött. Frukt, grönsaker, potatis, och rotfrukter ingår inte i Svenskt ekoindex. Det beror på att Nielsen inte mäter lösviktsförsäljning i butik och därför inte tillhandahåller dessa data.