Sofia Sollén Norrlin ny verksamhetsledare för Ekologiska Lantbrukarna

Den 1 september tar Sofia Sollén Norrlin över som verksamhetsledare för Ekologiska Lantbrukarna. Hon är 31 år, agronom och har tidigare jobbat i föreningen med kommunikation, marknadsfrågor och påverkansarbete.

Föreningen Ekologiska Lantbrukarna växer med nya medlemmar och verksamhet, och har ambitiösa mål om fortsatt medlemsökning och stärkt påverkansarbete till 2025.

- Ekologiska Lantbrukarna har en jätteviktig roll att spela för såväl enskilda ekobönder som i mat- och miljödebatten. Jag har varit involverad i föreningens strategiska utveckling senaste åren och ser fram emot att ta mina erfarenheter vidare ett steg till i den här rollen, säger Sofia Sollén Norrlin.

Verksamhetsledaren i Ekologiska Lantbrukarna utses av riksstyrelsen, som består av ekobönder med olika inriktning och olika delar av landet. Verksamhetsledaren ansvarar för det operativa genomförandet av strategiska målsättningar och beslut.

- Vi gillar det driv och helhetsperspektiv som Sofia bidrar med i föreningen, det är roligt att hon vill ta sig an den här utmaningen och vi vet att hon har stort förtroende ute bland våra medlemmar och distrikt, säger Anders Lunneryd, ordförande i Ekologiska Lantbrukarna.

Sollén Norrlin har mångårig erfarenhet av att driva föreningsverksamhet, och har praktisk erfarenhet från både en ekologisk och en konventionell mjölkgård.

- Diskussionerna om ekologiskt lantbruk och hållbar mat har jag levt med sedan tonåren, så jag vet hur högt svallvågorna kan gå, men också hur nyttigt det är för debatten som helhet att Ekologiska Lantbrukarna finns, säger Sofia Sollén Norrlin.

Anders Lunneryd, ordförande Ekologiska Lantbrukarna

Sofia Sollén Norrlin