Premiär för nya Ekologiskt lantbruk

Måndagen den 17 februari kommer första utgåvan av Ekologiska Lantbrukarnas omgjorda medlemstidning Ekologiskt lantbruk ut. Tidningen har fått ett nytt utseende och ett nytt innehåll.

– Jag ser fram emot att det första numret av Sveriges mest läsvärda lantbrukstidning ska landa i brevlådorna. Det ekologiska lantbrukets frågor är intressanta för alla som vill åstadkomma en långsiktig livsmedelsproduktion av hälsosamma livsmedel på en sund planet. Denna tidning är således inte bara läsvärd för våra medlemmar utan för många andra, som konsumenter, beslutsfattare i stat och näringsliv, politiker, med flera, säger Ekologiska Lantbrukarnas ordförande Carl-Erik Ehrenkrona,

I första numret avslöjas EU-kommissionens förslag till nya ekoregler. En del av dessa riskerar att ställa till med stora problem för svenska ekoproducenter om de skulle införas.

En annan artikel handlar om att rötat organiskt hushållsavfall kan bli tillgängligt för ekogårdar i större skala. Detta är välkommet med tanke på kretsloppet och den ökade tillgången till växtnäring, men är riskerna tillräckligt utredda?

– Intresset är stort inför omgörningen. Nästan hundra nya prenumeranter har tillkommit redan innan första tidningen har kommit ut. Flera har också blivit nyfikna på att gå med i föreningen, säger Niclas Åkesson, ny chefredaktör.

Tidningen ges från och med 2014 ut av Publishing Fram på licens av föreningen Ekologiska Lantbrukarna. Den utkommer med sju nummer per år.

• Maria Dirke, verksamhetsledare Ekologiska Lantbrukarna, maria.dirke@ekolantbruk.se, 0709- 99 91 60
  • Niclas Åkeson, Publishing Farm, niclas@publishingfarm.com, 0703-824520

Ekologiska Lantbrukarna är en intresseförening för ekologiska lantbrukare. Föreningen har funnits sedan 1985 och finns representerad i 21 distrikt i Sverige - från Skåne till Norrbotten.
Ekologiska Lantbrukarna arbetar för lönsamma företag och ett systemskifte i svenskt lantbruk.