​Nedgången på svensk ekomarknad bromsar in

Den tidigare nedgången av försäljningen av svenska ekovaror i butik tycks ha stannat av. Det visar Svenskt Ekoindex kvartalsrapport för andra kvartalet 2019 som släpps idag.

– Svenskt Ekoindex ger en första signal om att nedgången på ekomarknaden äntligen kan vara på väg att stanna upp. Vi har en spännande höst framför oss och kommer följa utvecklingen noggrant, säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna, föreningen bakom Svenskt Ekoindex.

Svenskt Ekoindex visar att minskningen under andra kvartalet i år var bara 1,2 procent jämfört med samma period 2018. De tre föregående kvartalen minskade dagligvaruhandelns försäljning med mellan 3,5 och 3,9 procent jämfört med motsvarande kvartal året innan.

– Det finns ingen annan aktör som följer marknadsutvecklingen för de svenska ekoråvarorna på samma sätt som Svenskt Ekoindex. Att kunna förmedla uppdaterad information om marknaden till våra medlemmar är ett av våra viktigaste uppdrag, säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Svenskt Ekoindex startade bland annat som en följd av den otillräckliga marknadskollen 2016. Redan då visade sig de första tecknen på att försäljningen av ekoprodukter som kan produceras i Sverige plötsligt avtog efter flera år av exceptionella uppgångar.

– Tack vare Svenskt Ekoindex kan vi på ett tidigt stadie säga vilket håll marknaden för svenska ekoprodukter pekar åt. Nu visar rapporten för årets andra kvartal en första signal på att nedgången stannat av. Vår förhoppning är att marknaden snart vänder uppåt igen, säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Länkar:

Svenskt Ekoindex, kvartal 2, 2019

Svenskt Ekoindex – kvartal 1, 2019

Ekobondens marknad

Kontakt:
Sofia Sollén Norrlin, verksamhetsledare, Ekologiska Lantbrukarna: 0703809396
Lars Jonasson, expert och sakkunnig om rapporten: 0702157015

Svenskt Ekoindex är ett unikt index som följer marknaden för de ekoråvaror som kan produceras i Sverige. Svenskt Ekoindex bygger på försäljningssiffror som marknadsanalysföretaget Nielsen kontinuerligt samlar in direkt från aktörerna i svensk dagligvaruhandel. Ekologiska Lantbrukarna står bakom Svenskt Ekoindex.