Mentorskap ska öka lönsamheten i ekologisk produktion

Mentorskap ska öka lönsamheten i ekologisk produktion

”Snillen spekulerar” har Bondens Ekoråd kallats. Andra har sagt ”enkelt och informellt”. Bondens Ekoråd är ett mentorprogram som erbjuder ett personligt bollplank i ekologisk produktion genom en erfaren och kunnig lantbrukskollega.

- Under året hoppas vi att ett 20-tal nya lantbrukare kommer in i mentorprogrammet, säger projektledare Inger Källander.

- Det finns många lantbrukare som vill ha stöd i sin utveckling av ekologisk produktion och det finns många erfarna lantbrukare som vill bidra.

Nytt framöver är att mentorer också kommer att erbjudas lantbrukare som vill utveckla sin ekologiska produktion eller starta en ny produktionsgren. Tidigare har Bondens Ekoråd endast riktat sig till lantbrukare som är under omläggning eller nyligen lagt om sin gård.

En annan utvecklingspotential i Bondens Ekologi är att bygga upp en telefonjour för ekologisk produktion. En del lantbrukare vill inte ta steget fullt ut i ett mentorskap, men vill däremot gärna ha en lantbrukskollega att ställa frågor till.

Bondens Ekoråd har initierats av Ekologiska Lantbrukarna och drivs i samarbete med LRF, Arla och Lantmännen.

Kontaktperson: Inger Källander inger.kallander@ekolantbruk.se 011-700 93 el 070-633 6469