Många aktiviteter för ekobönder på Borgeby fältdagar

För andra året i rad arrangerar Ekologiska Lantbrukarna i Skåne en eko-fältvandring dagen innan Borgeby fältdagar. Förra året blev succé för föreningen som är den snabbast växande bland Ekologiska Lantbrukarnas 19 distrikt. I EKO-tältet finns företrädare för både det lokala distriktet och riksföreningen. Precis bredvid hittar du KRAV, ekorådgivare på HIR Skåne m.fl. relevanta ekoaktörer. I Ekologiska Lantbrukarnas monter kan du svara på “ekobarometern” och smaka lokalproducerad ekologisk lättöl. Dessutom visas en nylanserad app för handel och prisbevakning ekobönder emellan. På seminarier och workshops båda dagarna diskuteras allt från senaste nytt om ekomarknadens utveckling till regelutveckling för ekoodling.

Ekofältvandringen på tisdag den 25 juni är för föranmälda, och blir i år hos familjen Björkman, Orupsgårdens Potatis med efterföljande middag på kvällen.

- Ekobönder från när och fjärran kommer till fältvandringen, så det finns ett intresse. Det är ju också bra att mässan har ett ekotält nära där HIR Skåne visar demoodlingar med ekologiska växtföljder, säger Peter Nilsson, Ordförande i Ekologiska Lantbrukarna Skåne.

Seminarium om ekomarknaden

På onsdag 26 juni kl 16.00 håller Ekologiska Lantbrukarna riks i samarbete med KRAV ett eko-tungt seminarium precis invid AW-tältet. Jonas Carlberg, Affärsområdeschef lantbruk på KRAV pratar på temat “KRAV: starkare varumärke med bonden i fokus”. Därefter tar Niels Andresen, Verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna, över och pratar på temat “Hur mår EKO-marknaden?”

Även Ekologiska Lantbrukarnas nya marknadsstrateg Helena Friis finns på plats.

- Den svenska marknaden för ekologisk mat växer inte lika snabbt som för ett par år sen, samtidigt blir ekomarknaden mer och mer integrerad i Europa vilket kan innebära möjligheter för svenska ekobönder som generellt sett ligger i framkant, säger Helena Friis, marknadsstrateg Ekologiska Lantbrukarna.

Torsdag 27 juni kl 16-18 arrangerar Ekologiska Lantbrukarna Skåne tillsammans med HIR Skåne en träff om regler och kontroller i ekologisk produktion med KRAV och kontrollorganen. Ekologiska demo-odlingar visas av HIR Skåne 11:30 och 15:30 båda dagarna.

- Det är roligt att så många av branschens aktörer samlas kring ekologisk produktion också på Borgeby, det märks att det är en växande och viktig del av svenskt lantbruk, säger Niels Andresen, Verksamhetsledare Ekologiska Lantbrukarna.

Niels Andresen, Verksamhetsledare

Helena Friis, marknadskoordinator