Lantbrukarpar från Halland är Årets Ekologiska Lantbrukare 2012

I samband med Ekologiska Lantbrukarnas riksstämma i Tranås i helgen utsågs Årets Ekologiska Lantbrukare - lantbrukarparet Catarina och Sven-Arne Bengtsson från Folkareds Kvarn i Långås.

Juryns motivering löd: ”Ett modernt, välskött och högavkastande familjejordbruk som sticker ut! Genom att alltid ligga steget före ger ni både växter och djur förutsättningar till hög produktion, på ett uthålligt och klimatsmart sätt. Även ert engagemang i föreningslivet sprider framtidstro”

Folkareds Kvarn har ekologisk mjölkproduktion med 70 mjölkkor och en biodling med 50 bisamhällen, som bidrar till både pollinering och honungsförsäljning. Honungen konsumentförpackas på gården och säljs lokalt i Halland.

Sven-Arne Bengtsson, som varit medlem i Ekologiska Lantbrukarna sedan år 2000, var på plats under stämman i Tranås för att ta emot priset.
– Ekologiska Lantbrukarna är en sammanhållande länk för oss som jobbar med ekologiskt. Det är ett forum för oss ekobönder att träffas på. Att bli uppmärksammad som Årets Ekologiska Lantbrukare är verkligen jätteroligt.

För mer information om Folkareds Kvarn besök www.folkaredskvarn.se

Ekologiska Lantbrukarna är en intresseförening för ekologiska lantbrukare. Föreningen har funnits sedan 1985 och finns representerad i 22 distrikt i Sverige - från Skåne till Norrbotten.
Ekologiska Lantbrukarna arbetar för lönsamma företag och ett systemskifte i svenskt lantbruk.