​Kvartal 3 2019: Blygsamt försäljningstapp på svensk ekomarknad

Försäljningen av svenska ekovaror i butik fortsätter att backa, om än blygsamt, under årets tredje kvartal. Det visar Svenskt Ekoindex som släpps idag.

Försäljningen av svenska ekoråvaror backade med 1,1 procent under kvartal 3, jämfört med samma period 2018. Tappet är mindre än tidigare kvartal i år.

– Det är bra att nedgången på svensk ekomarknad fortsätter att bromsa in, men dessvärre bekräftades inte vår tidigare förhoppning om att ekomarknaden kanske var på väg att vända uppåt igen, säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna, föreningen bakom Svenskt Ekoindex.

Det är framför allt ett fortsatt försäljningstapp för mejerivaror som ger minusresultatet på den svenska ekomarknaden under kvartal 3. Samtidigt ökade försäljningen av ekoägg och ekologiska gryner och mjöl.

– Försäljningen av svenska ekologiska mejeriprodukter står för 60 procent av underlaget till Svenskt Ekoindex så när de minskar påverkas indexet rejält. Utvecklingen på mejeri är oroande, men vi har fått signaler från Arla om att deras pågående kampanj har haft en positiv effekt på försäljningen av ekomjölken, så vi hoppas att en vändning är på gång, säger Sofia Sollén-Norrlin.

Svenskt Ekoindex startade bland annat som en följd av den otillräckliga marknadskollen 2016. Redan då visade sig de första tecknen på att försäljningen av ekoprodukter som kan produceras i Sverige plötsligt avtog efter flera år av exceptionella uppgångar.

– Det finns ingen annan aktör som följer marknadsutvecklingen för de svenska ekoråvarorna på samma sätt som Svenskt Ekoindex. Att kunna förmedla uppdaterad information om marknaden till våra medlemmar är ett av våra viktigaste uppdrag, säger Sofia Sollén-Norrlin.

Om Svenskt Ekoindex:
Svenskt Ekoindex är ett unikt index som följer marknaden för de ekoråvaror som kan produceras i Sverige. Svenskt Ekoindex bygger på försäljningssiffror som marknadsanalysföretaget Nielsen kontinuerligt samlar in direkt från aktörerna i svensk dagligvaruhandel. Ekologiska Lantbrukarna står bakom Svenskt Ekoindex.

Svenskt Ekoindex kvartal 3: https://www.ekolantbruk.se/pdf/159209.pdf

Sofia Sollén Norrlin, verksamhetsledare, Ekologiska Lantbrukarna: 0703809396