Krisberedskap i lantbruket hett tema på Ekodagarna 2019

I arbetet med planer för livsmedelsberedskap finns många intressanta kunskaper att hämta ur det ekologiska lantbruket. Framförallt eftersom ekologiska lantbrukare utvecklar kunskaper om hur vi klarar en matproduktion utan importerade insatsmedel som konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Samtidigt är beroendet av fossila bränslen en nyckelfråga för hela det svenska lantbruket. Detta var centrala budskap under Ekologiska Lantbrukarnas Ekodagar idag.

Temat för Ekodagarna är kris och klimat - med syftet diskutera vilka lösningar som både klarar klimatmål och behovet av krisberedskap i livsmedelsproduktionen. Temat har dragit rekordpublik - över 170 ekolantbrukare, ett tjugotal branschaktörer och företag samt beslutfattare på både lokal och nationell nivå har samlats i Gimo för onsdagens temadag.

– Vi hade redan innan torkan var ett faktum 2018 börjat intressera oss mer för ekolantbrukets roll för samhällets krisberedskap i föreningen, efter sommarens torka blev det än mer uppenbart hur klimatförändringarna hänger ihop med kriser för lantbruket, säger Anders Lunneryd, ordförande i Ekologiska Lantbrukarna.

Ekodagarna arrangeras varje år men från år till år på olika platser, i regi av ett av föreningens lokala distrikt. Pär Lindqvist är ordförande i Uppodlarna - Ekologiska Lantbrukarna i Uppland och en av de som satt temat för årets träff. Temat bestämdes redan innan sommarens torka, men blev ännu mer angeläget efter det.

– Vi hade ett tufft år i somras, torkan slog nog ungefär lika hårt mot oss ekologiska som de konventionella. Men när det gäller att klara störningar som beror på t.ex. handelsstopp som gör att vi inte kan importera, ja då skulle vi stå oss lite bättre eftersom vi redan valt att utveckla en produktion helt utan konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel, men vi har ju dieselfrågan kvar att lösa, säger Pär Lindqvist.

När det gäller lantbrukets förmåga att kunna fortsätta producera mat även vid större kriser eller till och med krig, så är just insatsmedel en viktigare frågan än hur stora volymer vi producerar under normala förhållanden, enligt Camilla Eriksson vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, som inledningstalade under temadagen. Hon har tidigare forskat på SLU på uppdrag av MSB om hur svenskt lantbruk kan bli mindre känsligt för störningar och kunna fortsätta producera mat även vid kriser. Den allra mest angelägna frågan för lantbrukets beredskap visade sig i den studien vara drivmedel till lantbrukets maskiner.

– När det gäller drivmedel har vi en gemensam viktig utmaning med våra konventionella kollegor att så snabbt som möjligt ställa om till förnyelsebart, vi inom ekolantbruket är lika beroende av våra maskiner som alla andra lantbrukare även om vi har många medlemmar som testar olika förnybara alternativ redan, säger Anders Lunneryd.

För mer information, kontakta:

Anders Lunneryd, riksordförande Ekologiska Lantbrukarna, 070-898 95 21.

Pär Lindqvist, ordförande i Uppodlarna, Ekologiska Lantbrukarna Uppland, 070-307 65 23

Ekologiska Lantbrukarna är en intresseförening för ekologiska lantbrukare. Föreningen har funnits sedan 1985 och finns representerad i 21 distrikt i Sverige - från Skåne till Norrbotten. Vi sätter ekobönder och ekologisk mat i centrum och arbetar för politik, regler och en marknad som skapar produktionstrygghet.