Gastronomisk upplevelse på Lovön

För en dag och en kväll återvänder kocken Anders Rydström, uppväxt på Lovöns prästgård utanför Stockholm för att laga mat av råvarorna från gården. Den gastronomiska upplevelsen ”Dinner in the field” är del av den nationella satsningen EKO-september då tiotals ekogårdar, varav tre i Uppland, hälsar besökare extra välkomna.

Lördagen den femte september kan alla som vill ha njuta av en unik gastronomisk upplevelse vid de uppställda borden på ekogården Lovö prästgård. Regnar det serveras maten inomhus, men förhoppningen är att kunna njuta av maten utomhus, i nära anslutning till fälten där den odlades.

Det är Anders Rydström, även känd som “BondenKocken”, som återvänder till sin barndomsgård för att tillsammans med sin syster Elin Rydström, som driver gården idag, servera gästerna den bästa smakupplevelsen någonsin.

– Alla råvaror kommer från gården och vi kan inte presentera en fullständig meny innan vi vet exakt vad vi kan skörda, berättar syskonen Elin och Anders Rydström.

På dagtid serveras lunch i enklare former med kaffe och kaka till efterrätt. Kvällens middag består av tre rätter. I anslutning till både lunch och middag kommer Elin Rydström att ta med besökarna på en guidad visning av gården och berätta om ekologiskt lantbruk och alla mervärden som eko-produktionen skapar.

Andra ekobönder som bjuder in besökare till sina gårdar under EKO-september är Jeanette och Jozef Schimmel på Hagby gård och Roger och Rose-Marie Billefält på Grävelsta gård:

Föreningen Ekologiska Lantbrukarna, KRAV, Organic Sweden och Sveriges Konsumenter står bakom den nationella satsningen på EKO-september.

ANMÄL DIG TILL DINNER IN THE FIELD PÅ LOVÖN: Anmälan är obligatorisk och bindande, du behöver anmäla dig senast 1 september. Betalning för lunch (150 kronor för vuxen och 80 kronor för barn) och middag (395 kronor ink. alkoholfri dryck) sker på plats på gården. https://www.eventbrite.se/e/dinner-in-the-field-pa-lovo-prastgard-tickets-117370058003

OM EKO-SEPTEMBER
: https://heltenkelteko.se/?fbclid=IwAR1wodY-OVzHyGJJ5xNXYurmR0RCJqqz8X4j3Pta-vxIyBJATCdjFxs_4ig

HITTA EN ÖPPEN EKO-GÅRD NÄRA DIG: https://heltenkelteko.se/aktiviteter/