Fricky och Rebecca & Fiona klara för Putte i Parken, Luleå

Fricky och Rebecca & Fiona klara för Putte i Parken, Luleå

Den 14-16 juli är det dags för Luleås nya sommarfestival - Putte i Parken. Nu släpper festivalen två nya artister till programmet på Stage of Joy i Norra hamn. Det handlar om Fricky och Rebecca & Fiona som adderas till de tidigare släppta akterna Nause, Lovad och Emil Assergård.

Putte i Parken ersätter Luleå Hamnfestival som sommarens stora festival i Luleå. Den 14-16 juli förvandlas Norra hamn till festivalområde med scener, tivoli, serveringstält och mat- och marknadsförsäljare.

Till festivalens stora scen, som går under namnet Stage of Joy, har man tidigare släppt Nause, Lovad och Emil Assergård. Dessutom kommer RIX FM Festival att göra ett gästspel med en rad artister som ännu inte har avslöjats. Nu är det alltså klart att även Fricky och Rebecca & Fiona blir dragplåster i den norrbottniska kvällssolen.

Fricky
Genom en sällsynt förmåga att ta med lyssnaren på en resa till hans inre, har Fricky lyckats trollbinda en bred publik och kommit att bli en av de mest inflytelserika rösterna för sin generation. Under 2021 släpptes debutalbumet “Fricktion” där den karakteristiska ljudbilden går igen, samtidigt som en stor artistisk utveckling kan urskiljas från de spår som gjorde att hela Sverige bumpade till megahiten Aqua Aura.

Under det senaste årtiondet har den 29-åriga Umeå-sonen, född Erik Friman, gått från att dela ut post och sälja elavtal, till att spela på några av Sveriges största festivaler, sålt ut venues över hela landet och nått erkännande av kritiker och prisats på galor. Med facit i hand är det lätt att förstå den astronomiska framgångssagan som stavas Fricky.

Rebecca & Fiona
Som producenter, DJ's och popduo har Rebecca & Fiona varit förgrundsfigurer på både den svenska och den internationella musikscenen sedan 2007. Till Putte i Parken kommer duon med sitt DJ-set.

Kontakt Putte i Parken, Luleå
Robin Lindquist