Ny bok: Vägval Irak av Henrik Amneus

Ny bok: Vägval Irak av Henrik Amneus

”Det fanns fog för USA att invadera Irak. Man kan i det här fallet tala om en slags humanitär intervention som var nödvändig efter 30 år av Saddam Husseins terrorvälde och sedan de diplomatiska ansträngningarna på internationell nivå misslyckats.” Det säger Henrik Amneus, tidigare svensk ambassadör i Irak, som den 11 mars ger ut boken Vägval Irak (Ekerlids Förlag). ”Invasionen var visserligen ett brott mot folkrätten, men det var ett större brott mot det irakiska folket av USA att inte hantera situationen efteråt, vilket är skälet till det krigstillstånd som alltjämt råder”, anser han. Henrik Amneus anser att USA:s närvaro i Irak är nödvändig i flera år till. Han är dock optimistisk till att situationen i Irak så småningom stabiliseras och medför att landet möter en bättre framtid. Vägval Irak behandlar Irak ur ett historiskt perspektiv med början i forntidens Mesopotamien fram till de senaste årens dramatiska händelser. Författaren var stationerad i Irak i två omgångar, 1965-67 och 1988-91. Han var ambassadör i Bagdad under Kuwaitkriget, då svenskarna blev kvarhållna i Irak under en ny ”babylonisk fångenskap”. Han beskriver även i boken krisen med de Ericssonsmedarbetare som några år senare dömdes till sju års fängelse efter att av misstag ha korsat den irakiska gränsen. Henrik Amneus kan kontaktas på 08-662 13 31 eller 070-62 62 195. Recensionsex beställs via info@ekerlids.com