Ny bok: Radio och TV efter monopolet

Lars-Åke Engblom och Nina Wormbs Radio och TV efter monopolet En kamp om politik, pengar, publik och teknik Det är tv-tittarna som betalat för de senaste 20 årens våldsamma explosion av tv-marknaden. Den konstaterar medieforskarna Lars-Åke Engblom och Nina Wormbs i den nya boken Radio och TV efter monopolet (Ekerlids Förlag). Efter att TV 3 bröt tv-monopolet på nyårsafton 1987 har hundratals nya kanaler tillkommit och många nya aktörer har gett sig in i den explosivt växande branschen. Men det är tittarna själva som stått för fiolerna. Enligt sammanställningar som presenteras i boken betalar de svenska tv-tittarna idag över 12 miljarder per år i tv-avgifter i form av licenser och betal-tv av olika slag. Det är sex gånger så mycket som för tjugo år sedan. Dessutom beräknas vi i år lägga ner sju miljarder på ny teknik som till exempel digitalboxar och platt-tv med HD-funktion. Lägg till detta fem miljarder i indirekta kostnader för tv-och radioreklam. Trots att vi betalar så ofantligt mycket mer är tv-tittandet ungefär detsamma som för 20 år sedan. Det är bara valmöjligheterna som förändrats då utbudet ökat så kraftigt. Radio och TV efter monopolet är en samtidshistorisk skildring fylld av dramatik om kampen om mediemakten, pengarna, publiken och tekniken. Det finns många vinnare i denna kamp. Men också många förlorare, menar Lars-Åke Engblom, som skrivit avsnitten om det politiska och ekonomiska maktspelet. Regelverket har gynnat de stora nationella och internationella företagen, medan de lokala kanalerna, de nya nischade kanalerna och de nordiska grannlandskanalerna kommit i skymundan. En annan förlorare är radion som inte kunnat expandera på samma sätt som tv-mediet. Nina Wormbs, som studerat införandet av den marksända digital-tv:n, visar hur teknikfrågor har en tendens att bli oöppnade svarta lådor i mediedebatten. Boken ges ut i samarbete med Stiftelsen Etermedierna i Sverige. Recensionsex beställs via info@ekerlids.com Lars-Åke Engblom är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Tel 0708-796 279. Nina Wormbs är fil dr och forskare vid KTH i Stockholm. Hon är huvudsekreterare i regeringens public service-utredning. Tel 08-405 1774. Radio och TV efter monopolet Lars-Åke Engblom och Nina Wormbs Utgivningsdag: 10 oktober 2007 ISBN 978-91-7092-065-3 Cirkapris i bokhandeln 295 kr E-post info@ekerlids.com • Hemsida www.ekerlids.com