Ny bok: Plan B - den dolda jakten på välfärd

Alltfler rundar välfärdsystemen på olika sätt i Sverige. Detta beteende beskrivs i boken Plan B, som har sju ekonomer och samhällsvetare som författare. Författare är Stefan Fölster, Fredrik Begström, Helena Olsson, linda Genf, Robert Gidehag, Johan Marcus och Nils Karlson, Plan B har blivit allmänt utbrett och en opinionsundersökning som har gjorts bland 1 200 tillfrågade och som presenteras i boken, visar att nära 95 procent av de tillfrågade uppger att de anpassat sitt beteende i syfte att vinna fördelar ur systemen, vid ett eller flera tillfällen under de senaste fem åren. 16 procent erkänner att de tillgripit rent fusk. Att själv renovera sitt hus på fritiden även om det vore mer logiskt att anlita en hantverkare definieras i undersökningen som ett tecken på systemanpassning. Liksom att ta ut kompledigt fast man är sjuk för att slippa karensdagen. Med flykt avses i undersökningen till exempel att anlita privat vård utomlands istället för den offentliga i Sverige. Med fusk menas rent fusk, som till exempel skattesmitning eller att sjukskriva sig trots att man är frisk. Gemensamt för dessa handlingar är att de bara blir intressanta att ägna sig åt när samhället är så genomreglerat som det svenska. I annat fall så vinner man inget på att ägna sin tid och energi åt detta. På sikt är detta en mycket farlig samhällsutveckling. När känslan av att vara den ende som är solidarisk sprider sig är det de som är mest beroende av välfärdssystemen som drabbas hårdast. Det är de gamla, de sjuka, de arbetslösa och de som nyss anlänt till Sverige. Därför är det nu hög tid att rikta ljuset på denna dolda urholkning av välfärden. Författarna anser att det är dags att diskutera varför människor egentligen tillgriper Plan B och vad som behöver göras för att öka förtroendet för den svenska välfärdsmodellen. För recensionsex, maila info@ekerlids.com För mer information kontakta: Stefan Fölster, chefekonom, Svenskt Näringsliv, 08-553 43 160 Fredrik Bergström, vd för HUI, 08-762 72 89