Ny bok: Mental styrka för musikartister av Igor Ardoris, Karolina Storm, Helen Sällfors och Klara Hellgren

Förmågan att tro på sig själv under press och tänka positivt efter bakslag är sällan något som kan plockas fram genom ett viljemässigt beslut. Dessa förmågor är i själva verket färdigheter man bygger upp över tid genom långsiktig och systematisk mental träning.

Numera finns det en hel del information i form av böcker, filmer, podcasts och träningsprogram vars mål är att hjälpa idrottare att över tid utveckla sin mentala styrka. Men trots att musikartisternas prestations- och självkontrollsbörda många gånger är minst lika stor och krävande som elitidrottarna, finns det lite material och information som riktar sig till musikartisternas specifika utmaningar och verklighet.

Boken och träningsprogrammen som beskrivs vill vi råda bot på brist. Den bygger på Igor Ardoris mentala träningsupplägg som har tillämpats och förfinats under de senaste tjugo åren.

Medförfattare är tre musikartist, Klara Hellgren, violinist, Helen Sällfors, pianist och Karolina Storm, operasångerska, som delar med sig av sina erfarenheter av mental träning, utveckling av mental styrka och prestation i krävande och påfrestande situationer. Efterordet är skrivet av Lars-Eric Uneståhl, den mentala träningens grundare, som berättar om sitt arbete med bland andra symfoniorkestrar och sångare från Operahögskolan.

Boken riktar sig till blifvande professionella musiker och sångare, redan utövande musikartist och för den delen alla som på något sätt står inför publik, som till exempel skådespelare.

Igor Ardoris är fil kand i pedagogik, idrottspsykologisk rådgivare, lic. mental tränare och dipl. mindfulnessinstruktör. Han är också grundare av Budo Mental Training. De senaste tjugo åren har Igor bland annat tränat elitidrottare, musikartist, blåljuspersonal och företagsledare att agera med fokus, balans och självkontroll i pressade situationer.

För beställning av recensionsexemplar och frågor om intervjuer, mejla bertil.ekerlid@ekerlids.com