Ny bok: License to operate - CSR och hållbarhetsredovisning

Ny bok: License to operate - CSR och hållbarhetsredovisning

Lars-Olle Larsson och Fredrik Ljungdahl beskriver varför och hur Corporate Social Responsibility (CSR) kan integreras i företagens bolagsstyrning med utgångspunkten att CSR-frågorna är värdepåverkande. I License to operate ges vägledning om hur företagens hantering av ansvarsfrågor med bäring på exempelvis yttre miljö, arbetsmiljö och mänskliga rättigheter kan integreras i affärsplaneringen. Hållbarhetsredovisning har nu med redovisningsriktlinjerna som Global Reporting Initiative, GRI, under ett drygt decennium utvecklat, accepterats som redovisningsformat. Författarna konkretiserar hur riktlinjerna bär tillämpas i praktiken. Lars-Olle Larsson är ansvarig för utveckling av tjänsteområdet CSR vid Öhrlings PricewaterhouseCoopers och internationellt erkänd profil inom kunskapsområdet. Fredrik Ljungdahl, biträdande professor vid Jönköping International Business School samt seniorkonsult inom CSR vid Öhrlings PricewaterhouseCoopers blev med den första svenska avhandlingen om miljöredovisning 1999 först i världen att doktorera inom detta redovisningsområde. Boken har skrivits på uppdrag av FEI, Företasgekonomiska Institutet och utgör läromedel vid FEI:s kurs Certifikat Hållbarhetsredovisning. Telefon till Lars-Olle Larsson: 0709-29 28 13. Telefon till Fredrik Ljungdahl: 0709-29 29 03 Telefon till Magnus Rolf, chef för FEI: 0708-60 61 52