Ny bok: Den förlorade sonens återkomst - Peter Wallenberg 1925-2015

Ny bok: Den förlorade sonens återkomst - Peter Wallenberg 1925-2015

Ronald Fagerfjäll skärskådar i sin bok Den förlorade sonens återkomst en vanartig son, Peter, från Sveriges mäktigaste familj Wallenberg som skickas ut för ”att göras till karl” på en lång resa utomlands som säljare av kompressorer. Den resan skulle pågå i hela elva år på grund av faderns och sonens tjurskalliga fejd.

När sonen väl kom hem var han inte riktigt svensk längre. Varken fadern eller dennes närmaste medarbetare trodde att Peter var förmögen att utveckla familjens företagsvälde. Men det var han! Den här sonen fick leva med sin oavslutade konflikt med fadern men ärvde ändå makten att omforma familjens företagssfär.

En internationellt tränad industrisäljare tog herraväldet över allt utom banken (SEB) och omskapade med hjälp från sina medarbetare familjeimperiet till vad den är i dag, en ägarstiftelse som styr företag för att generera allt större utdelningsresurser till stora svenska forskningsprojekt inom sådant som molekylärbiologi och digitalisering. Man kan tala om ett Wallenbergskt ”kretslopp” eftersom forskningsresultaten kommer även Wallenbergföretagen till godo.

Sfären var hotad flera gånger, och Peter överlevde flera hjärtattacker. Populär i breda kretsar blev han aldrig. Men den sjätte huvudmannen i ordningen, förändrade Wallenbergsfären under 33 år mer än någon annan av sina legendariska företrädare. Tillgångarna i stiftelserna växte från några miljarder till 85 miljarder kronor under ”Pirres” tid vid makten. I framtiden kommer Peter Wallenberg kanske att framstå som den mest lyckade huvudmannen i Wallenbergdynastin.

Ronald Fagerfjäll har varit ekonomisk journalist under hela den tid som Peter Wallenberg verkat i Sverige har på senare år intervjuat honom mer än 100 timmar om de förändringar familjen utsattes för. Berättelsen om Peter Wallenbergs långa liv i den mäktigaste familjen handlar också om det moderna Sveriges omformning, ett litet land i norr blandar numera sin kulturradikalism med ägarkapitalism, inte bara Wallenbergsk.

För kontakt med författaren, ring 070-755 26 57