Ny bok: Claes-Göran Wetterholm - Nelson – mannen som aldrig dör

”De har fått mig till slut Hardy”. Lord Nelson står på däck på Victory och har fått ett skott från en fransk krypskytt i bröstet under slaget vid Trafalgar, den 21 oktober 1805. Han bärs ner i fartyget och avlider några timmar senare. Det var slutpunkten på en fantastisk karriär som sjöofficer i det krigshärjade Europa. Nelson steg fram som en nationens hjälte just när Storbritannien var som mest i behov av en sådan och med den slutliga segern vid Trafalgar grusade han Napoleons förhoppningar om en invasion och gav den engelska flottan dominans på haven under de kommande 100 åren. Nelson hade modet att trotsa regler och order och var då som mest framgångsrik. Han var älskad av sina sjömän och det brittiska folket. Lord Nelson är den ”odödlige” hjälten vars gloria inte falnade ens när han bröt mot konvenansen genom sitt skandalomsusade förhållande med Emma Hamilton. Claes-Göran Wetterholm låter oss följa Nelsons dramatiska liv från barndom och uppväxt till den ryktbare och berömde sjöofficer han kom att bli. Boken är rikt illustrerad med bilder i fyrfärg hämtade från de omfattande samlingarna på hotellen Lord Nelson, Lady Hamilton och Hotel Victory i Gamla stan i Stockholm. Nelson – mannen som aldrig dör av Claes-Göran Wetterholm Cirkapris i bokhandeln: 389 kr Utgivningsdag: 29 september ISBN 91-7092-026-5 E-post info@ekerlids.com • Hemsida www.ekerlids.com