Kjell-Olof Feldt: Min väg till politiken

En 19-årig student står ensam på Uppsala Centralstation med en resväska och en transistorradio. Han är lyckligare än någonsin, han ska få studera på universitetet. Så inleder förre finansministern Kjell-Olof Feldt Min väg till politiken, den tredje memoarboken om sitt liv. Den förväntansfulle studenten finner sig snart tillrätta i 1950-talets studentliv. Efter ett tag lär han känna Herbert Söderström, en bekantskap som blir första steget in i det politiska livet. Ryktet om den begåvade s-studenten sprider sig och så småningom rekryteras han till finansdepartementet. Där avancerar han i graderna och blir slutligen statssekreterare under Gunnar Sträng. Samarbetet med den patriarkale Sträng präglas av förtroende och respekt. Inte lika förtroendefullt blir samarbetet med Olof Palme, trots att det är Palme som tar in honom i regeringen. Vid den här tiden var Kjell-Olof Feldt känd som en vass debattör och han medger att han ibland uppträdde arrogant. Med självinsikt och humor berättar Kjell-Olof Feldt om sin utveckling från osäker student till statssekreterare och minister. Min väg till politiken är en fortsättning på memoarboken Det blev ingen storväst och behandlar åren 1950-1976. Min väg till politiken av Kjell-Olof Feldt Cirkapris i bokhandeln: 295 kr Utgivningsdag: 30 augusti ISBN 91-7092-029-X E-post info@ekerlids.com • Hemsida www.ekerlids.com