Influens.se står bakom initiativet med influencercertifiering.

Med Influens Certifiering skapas en ny kvalitetsmärkning för influencers

Influens.se, Sveriges ledande och oberoende branschtidning för alla som arbetar med influencer marketing, lanserar idag den 11 mars 2024: branschens första certifiering för influencers. Influens Certifiering ska fungera som en kunskaps- och kvalitetsmärkning för influencers och kreatörer i deras yrkesroll.

Influencer marketing-branschen växer extremt snabbt och branschen efterfrågar struktur och standardisering. Som influencer eller kreatör är man både mediekanal och innehållsskapare, som även driver en affärsverksamhet. Det ställer höga krav på kunskap och seriositet.

Nu lanserar branschtidningen Influens.se en kvalitetsmärkning för influencer marketing genom en certifiering som alla som identifierar sig som influencer eller kreatör bjuds in till. Influens Certifiering är skapad utifrån influencers förutsättningar och perspektiv, och sker genom ett digitalt test som är helt kostnadsfritt.

“Genom att införa en kvalitetsmärkning för influencers och kreatörer bidrar certifieringen till seriositet, höjd yrkeskunskap och standard som förhoppningsvis kommer skapa värde för alla inom influencer marketing-branschen,” säger Bianca Rior, Marketing Manager på Influens.se och ansvarig för Influens Certifiering.

Själva testet tar ca. 30-45 minuter att genomföra och består av sex områden som en influencer behöver ha god kunskap inom:

• Branschen
  • Reklammärkning
  • Upphovsrätt
  • Förmånsbeskattning
  • Etik

För att bli en certifierad influencer behöver man göra ett digitalt test och få minst 80% korrekta svar samt bidra med relevanta reflektioner. Länk till testet hittas här.

“De som klarar testet kommer att få ett diplom samt en symbol som visar att man är certifierad,” säger Bianca Rior.

Samtliga influencers som blivit certifierade kommer att publiceras på Influens.se. För att komma till testet, gå in på https://influens.se/influens-certifiering/.

Mer information:
Marketing Manager, Influens.se