Story House Egmont etablerar ny e-handelskoncern inom Hemmet & Köket

Story House Egmont etablerar ny e-handelskoncern inom Hemmet & Köket

Egmont stärker sin ställning på marknaden genom att samla sina ledande verksamheter inom området Hemmet & Köket i en gemensam koncern: Egmont LivingNordic. Den nya koncernen omsätter över 2 miljarder kronor och Charlotta Svarfvar har utsetts till Group CEO.

Egmont har flera ledande e-handelsbolag inom hem, interiör, belysning och kök: Royal Design, Rum21, Bagaren och Kocken och Andlight. Efter en lång period av stark tillväxt har marknaden blivit tuffare de senaste åren, vilket har krävt både anpassning och samordning.

– Vi har fört en dialog med bolagens VD:ar om hur vi kan stärka vår konkurrenskraft, erbjuda bättre produkter och tjänster till kunderna, samt stödja leverantörernas varumärkesbyggande. Genom att etablera Egmont LivingNordic tar vi ett nytt strategiskt steg för att effektivt dra nytta av verksamheternas gemensamma styrkor och möta framtidens behov, säger Cato Broberg, CEO för Story House Egmonts e-handelsverksamhet samt styrelseordförande i Bagaren och Kocken och Royal Design.

Uppdraget att leda den nya koncernen går alltså till Bagaren och Kockens VD Charlotta Svarfvar.

– Jag är hedrad över att ha fått förtroendet att leda den nya koncernen. Jag ser fram emot att få fortsätta arbeta med alla fantastiska och engagerade kollegor och leverantörer. Genom den nya strukturen blir vi ännu starkare och kan tillsammans fortsätta utveckla alla starka varumärken och befästa vår position som marknadsledare och kategoriexperter, säger Charlotta Svarfvar.

Nanna Hedlund har inte önskat en grupproll i den nya koncernen men däremot att bidra i konsolideringsprocessen och att säkerställa fortsatt starka framsteg i transformationen av Royal Design Group inför övergången. Efter en framgångsrik relansering av Royal Design nu i augusti har hon därför valt att lämna verksamheten och sin roll som VD.

– Det har varit en spännande tid med Royal Design Group och jag är väldigt stolt över den omfattande kostnadsomställning vi gjort parallellt med det offensiva arbetet att bygga ett ”Royal Design 2.0”, redo för en stark internationell tillväxt. Vi ser redan en positiv utveckling sedan relansering och det känns därför fint att nu med varm hand lämna vidare ett betydligt starkare Royal Design Group inför nästa kapitel, säger Nanna Hedlund.

– Vi har haft en bra process med Nanna och Charlotta där vi tillsammans har kommit fram till den nya strukturen. Vi är alla överens om att detta kommer att ge ännu bättre förutsättningar att stärka våra positioner på dagens krävande marknad och samtidigt skapa en stabil grund för långsiktig tillväxt och lönsamhet. Det känns också tryggt att vi följer samma samordningsstrategi som för våra andra e-handelsområden, till exempel har vi gjort detta inom vårt Outdoor-segment för några år sedan, avslutar Cato Broberg.

Verksamheternas kontor, fysiska butiker och lager kommer inte att påverkas av förändringen.

Förändringarna träder i kraft från den 1 oktober 2024. Nanna Hedlund blir kvar under en övergångsperiod i höst i en stödjande roll.

Fotnot: Inom Outdoor-området har Story House Egmont tidigare etablerat koncernen Outnordic, som omfattar bolagen Outnorth, Fjellsport och Skitt Fiske.

Om Story House Egmont E-commerce

Story House Egmont, som är en del av den nordiska mediekoncernen Egmont, driver en omfattande e-handelsverksamhet med nio ledande bolag inom olika strategiska nischområden. Våra e-handelsbolag erbjuder kvalitetsprodukter för den moderna konsumenten och inspirerar till nya upplevelser och gemenskap inom allt ifrån friluftsliv, skönhet, köksutrustning och heminredning, till hälsa och barnprodukter. Verksamheten inkluderar bolagen Jollyroom, Royal Design, Bagaren och Kocken, Outnorth, Garnius, Fjellsport, NiceHair, Med24 och Skitt Fiske. Läs mer på www.egmont.com