Bild: Story House Egmont/Getty Images

Power och Wheels går samman och satsar på rörligt

Story House Egmonts populära biltitlar Wheels Magazine och Power Magazine går samman och satsar på rörligt innehåll och en webbshop.

Story House Egmont driver sedan tidigare den populära och prisbelönta YouTube-kanalen ”Förnuft & Känsla” som produceras av redaktionen på Auto Motor & Sport. Inom kort lanseras ytterligare en YouTube-kanal med exklusivt innehåll inom USA-bilhobbyn – ”Motor Mania Garage”, ett redaktionellt samarbete mellan Wheels Magazine och Power Magazine. Skapare av formatet och programledare är de båda titlarnas chefredaktörer Håkan Johansson och Billy Söderin.

”Motor Mania Garage” kommer att erbjuda rörliga reportage och livesändningar och bli en kanal för utbildning, underhållning och umgänge, precis som tidningarna. Det blir också mängder av kortare avsnitt med teknik och arbetsmetoder.

– Wheels Magazine och Power Magazine tillsammans representerar drygt 80 års samlat kunnande och erfarenheter, förklarar Powers chefredaktör Billy Söderin. Det kommer att märkas i Motor Manias innehåll! Vi ska ge oss i kast med projekt i alla storlekar, här vankas totalrenoveringar och bilbyggen från grunden. Vi ska också hälsa på hos yrkesverksamma i vår hobby, glänta på dörrar och visa vad de pysslar med. Vi vill också att tittarna ska kunna deltaga aktivt, närmast i realtid, med kommenterar och annat.

– Dessutom kommer vi kunna erbjuda våra annonsörer som tidigare bara synts i en kanal, inte mindre än tre vägar att synas – tidningen, filmer och våra SoMe kanaler, flikar Wheels chefredaktör Håkan Johansson in. Det här är ett stort steg framåt för både oss på redaktionen på Wheels och Power, men framför allt för alla våra trogna läsare.

– Satsningen på Motor Mania Garage ger oss ökade kommersiella möjligheter samtidigt som vi lyssnar in våra läsares behov, säger Estelle Ejdeholm, publisher på Story House Egmont. Både annonsörer och läsare efterfrågar mer rörligt som komplement till vårt tryckta innehåll, vilket fortsatt utgör grundbulten i vår verksamhet.

Ny webbshop

Ett annat viktigt ben som titlarna står på är deras mötesplatser och event, som exempelvis Stockholm Car Meet, Wheels Nationals och en årlig kryssning som genomförs i samarbete med Viking Line.

– Vi har identifierat ett stort intresse för merchandise under dessa event där vi bland annat erbjuder T-shirts och kepsar till besökarna, säger Estelle Ejdeholm. Därför lanserar vi även en webbshop så att våra kunder, året om, enkelt kan beställa hem Power-, Wheels- och Motor Mania Garage-produkter.

Gemensamt magasin

I samband med de nya digitala satsningarna slås tidningarna ihop till en gemensam printprodukt med tolv utgåvor per år, med titeln Wheels Magazine med Power. Det blir en tjockare tidning med ett bredare redaktionellt innehåll där den gemensamma Power- och Wheels-redaktionen fortsätter att underhålla, inspirera och sprida kunskap om den amerikanska bil- och motorkulturen. De båda chefredaktörerna kommer gemensamt att driva det nya magasinet och YouTube-kanalen.

Lansering det nya magasinet sker i samband med Wheels Winter-kryssning den 16–17 februari 2023. ”Motor Mania Garage” börjar sändas i månadsskiftet mars-april 2023.

Power Magazine, som startades 1976, och Wheels Magazine, som lanserades 1977, riktar sig till alla bil- och motorcykelentusiaster som älskar den amerikanska motorkulturen. Med gedigen expertkunskap, ingående reportage, tekniska artiklar, projektbilar samt flertalet träffar och event möter och inspirerar dessa båda titlar, sedan decennier tillbaka, sin stora och trogna publik. För redaktionerna såväl som läsarna och besökarna är detta inte bara en hobby utan ett sätt att leva.

För mer info och frågor:

Chefredaktör, Wheels Magazine, Håkan Johansson, hakan.johansson@wheelsmagazine.se

Chefredaktör, Power Magazine, Billy Söderin, billy.soderin@egmont.se

Förlagschef & Publisher Estelle Ejdeholm, 076-308 88 56, estelle.ejdeholm@egmont.se

Direktör Stockholm, Heikki Lampinen, 070-624 11 72, heikki.lampinen@egmont.se