Ny mjukvara gör de intelligenta termostaterna från tado° ännu smartare och energibesparande

Precis lagom till att vintern står för dörren, lanserar tado° en ny och uppdaterad mjukvara.

Den nya mjukvaran från tado° erbjuder en rad funktioner som gör det möjligt att styra värmeförbrukningen i hemmet på ett enkelt och intelligent sätt, med de intelligenta appstyrda tado° termostaterna kan spara ännu mer på värmen och därmed på energiförbrukningen.

Läs här om tado° Smarta termostater

I den nya Tado®-mjukvaran är dessa tre egenskaper särskilt intressanta att notera:

• "Open Window Detection": De plötsliga förändringar som uppstår i temperatur och fuktighet när ett fönster öppnas registreras av funktionen tado° Open Window Detection och stänger av värmen automatiskt för att undvika att slösa energi.
  • Den välkända tado° Geofencing-funktionen är fortfarande en nyckelfunktion som säkerställer att värmen sänks automatiskt när den sista personen lämnar hemmet och höjs igen så att det redan är varmt när den första personen kommer tillbaka till hemmet. Som något nytt kan användaren manuellt justera radien för Geofencing-funktionen.
  • "Weather Adaption": tado° justerar värmen i förhållande till väderprognosen. Detta innebär att när solen förutsägs skina, sänker tado° värmen för att utnyttja värmen från solen och säkerställer en bra värmeeffektivitet och behagliga temperaturer i hemmet. I appen kommer effekten av detta att ses i "Energy Savings Report".

Energy Savings Report

Med den nya mjukvaruuppdateringen har användarna nu tillgång till en helt ny energibesparingsrapport (Energy Savings Report), som månadsvis visar hur mycket energi tado° har hjälpt till att spara. Till exempel: "Förra månaden sparade du 29% procent på din uppvärmningsräkning". Dessutom visas mer detaljerat effekterna av den ackumulerade tidsmängden användarna varit "borta från huset (Geofencing effect), effekten av värmesänkningen på grund av solskenstimmar (Weather Adaption-effekten) samt hur ofta värmen sänks på grund av att öppna fönster har upptäckts (Open Window Detection effect).

Kan anslutas till alla betydande "home assistants"
Home assistants som Amazon Alexa, Apple HomeKit och Google Assistant blir alltmer populära. De utgör plattformen som styr de "smarta enheterna" i hemmet och gör det bland annat möjligt att styra enheterna via röststyrning. Tado° är en av de första tillverkarna av smarta termostater som kan integreras med de tre ledande home assistant plattformarna.

Tado° CEO Toon Bouten förklarar: "Med den nya mjukvaran blir tado° Smart Thermostats ännu intelligentare för användarna. När du öppnar ett fönster reglerar tado° värmen. När du lämnar huset reglerar tado° värmen. När solen skiner, reglerar tado° värmen. Tado° tar hand om allt rörande värmekontrollen och kan nu också styras av röststyrning."

Garanti för energibesparing
Med den nya mjukvaran garanterar tado° att kunderna uppnår energibesparingar. Under det första året kan kunder med den senaste tado° produktgenerationen, V3, uppnå en "Energibesparingsgaranti” med rätt till att returnera produkterna och få full återbetalning.

Distribution:

tado° produkterna distribueras av EET Europarts i Norden. För ytterligare information om distributionen av tado° produkterna, kontakta EET Europarts via tel: 08-507 510 00.

Se också www.eeteuroparts.se

Bilder kan hämtas här >> https://www.tado.com/de/press

About tado°

Headquartered in Munich, tado°, the European market leader in intelligent home climate control solutions, was founded in 2011. tado° revolutionises the way energy is consumed at home. The Smart Climate Assistant uses features such as Geofencing, Weather Adaption or Open Window Detection to save up to 31% on the annual energy bill and increase the comfort at home. tado° has 150 employees, raised over €50m in venture funding and is active across Europe and the USA.

EET Europarts är Europas ledande distributör inom: Server, Computer & Printer parts, Storage & Network, Mobile Parts & Accessories, Home Entertainment & Lifestyle Electronics, Surveillance & Security, Professional AV & Digital Signage, Point of Sale & Auto ID samt Logistical Services.

Företaget distribuerar ett brett sortiment av ledande varumärken och produkter. Mer än 1.000.000 artiklar fördelat på mer än 700 olika märken finns representerade i sortimentet, inklusive: HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Aten, Ubiquiti, Lenovo, Axis, Synology, Samsung, Ernitec, Sony, Milestone, Sling Media, B&O PLAY, MicroBattery, MicroMemory, MicroLamp, MicroStorage, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, eSTUFF, Clint, Podspeakers, Sandberg, Kensington, Loewe och många fler.

EET Europarts är en del av EET Group, grundades 1986, idag representerat med 35 säljkontor i 27 länder spridda över Europa och Afrika. Koncernen sysselsätter mer än 500 anställda, servar mer än 44.000 återförsäljare och hanterar mer än 1.000.000 leveranser per år. EET Group har sitt huvudkontor i Köpenhamn och i logistikcentret i Ballerup.