FSN Capital stärker styrelsen för EET Group

Fyra nya medlemmar har valts för att genomföra den fastställda tillväxtstrategin.

EET Group, moderbolag till alla EET Europarts försäljningsenheter är en ledande online Pan-europeisk distributör av delar, tillbehör och produkter inom teknologi- och digitalområdet.

Företaget förvärvades av FSN Capital i april 2015. Sedan dess har ett nära samarbete med ledningen lett till en definiering av de primära strategiska målen, som kommer att stödja genomförandet av bolagets långsiktiga potential.

För att nå dessa mål har FSN genomfört en omfattande sökning efter medlemmar som ytterligare kan stärka styrelsens bredd av talang och bakgrund. Resultatet är tillkännagivandet av fyra nya styrelseledamöter, som kommer att tillföra kvalifikationer, kompetens och energi till bordet, för att uppnå de ambitiösa tillväxtplanerna i ett tätt samarbete med ledningen.

Den nya styrelsen har konstituerats vid första mötet och styrelsen består nu av:

Som ordförande utsågs:

Bo Rygaard

Nuvarande sysselsättningar:
CEO at Dreyers Foundation.
Chairman of the Board at PARKEN Sport & Entertainment A/S, KFI Erhvervsdrivende Foundation and Skamol A/S. Executive Advisor at FSN Capital. Member of the Board at K&V Petersen Foundation, GAD Andresens Foundation, M.B. Richters Foundation and The music house Vega.

Tidigare sysselsättningar:
Managing Director at Nordisk Film, Senior Vice President at Fazer Group, Managing Director at Duni AB, Senior Vice President at Rockwool Group.

Som nya styrelseledamöter utsågs:

Per Kogut

Nuvarande sysselsättningar:
CEO at NNIT A/S (former Novo Nordisk IT).
Chairman of the Board at Netgroup A/S, NNIT US Inc., NNIT Philippines Ltd. and NNIT China Ltd. Member of the Board at IT-Branchen.

Tidigare sysselsättningar:
Manager/director at SAS, Senior Vice President at Computer Associates, CEO/Area Manager at Computer Associates Northern Europe.

Stein Surlien

Nuvarande sysselsättningar:
CEO at Otrum AS, Owner at Surlien Management AS.
Chairman of the Board at ABC Startsiden AS. Executive Advisor at FSN Capital Partners AS. Member of the Board at Miros AS.

Tidigare sysselsättningar:
Managing Director at Hewlett-Packard, Senior Vice President at Oracle, CEO at Norman ASA, CEO at Norman Shark, CEO & Chairman of the Board at Norman Safeground.

Poul Thyregod

Styrelsemedlem: 2016

Nuvarande sysselsättningar: Chairman of the Board & Partner at Proshop ApS.
Chairman & Partner at Novicell ApS. Partner at Executive Capital AS. Chairman and Partner at NN Markedsdata ApS.

Tidigare sysselsättningar:
Founder and CEO at Proshop ApS, Director Nordic eCommerce and member of the group management team at Expert.

FSN Capital är representerat i styrelsen av:
Partner Thomas Broe-Andersen och Principal Lars Denkov.

Om FSN Capital

FSN Capital är ett ledande nordiskt riskkapitalbolag med fokus på mitten-marknadssegmentet. Ursprungligen grundat 1999, FSN Capital syftar till att göra kontrollinvesteringar i nordiska bolag med betydande potential att bli internationellt ledande.

FSN Capital strävar efter att agera med den högsta nivån av integritet, ha ett ansvarsfullt förhållningssätt när de interagerar med våra portföljbolag, våra rådgivare, våra investerare, lokala samhällen och miljön.

EET Europarts är Europas ledande distributör inom: Server, Computer & Printer parts, Storage & Network, Mobile Parts & Accessories, Home Entertainment & Lifestyle Electronics, Surveillance & Security, Professional AV & Digital Signage, Point of Sale & Auto ID samt Logistical Services.

Företaget distribuerar ett brett sortiment av ledande varumärken och produkter. Mer än 700.000 artiklar fördelat på mer än 700 olika märken finns representerade i sortimentet, inklusive: HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Acer, Lenovo, Axis, Synology, IQeye, Samsung, Ernitec, Sony, Milestone, Sling Media, B&O PLAY, MicroBattery, MicroMemory, MicroLamp, MicroStorage, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, eSTUFF, Clint, Podspeakers, Sandberg, Garmin, Kensington, Loewe och många fler.

EET Europarts är en del av EET Group, grundades 1986, idag representerat med 31 säljkontor i 27 länder spridda över Europa och Afrika. Koncernen sysselsätter mer än 500 anställda, servar mer än 42.000 återförsäljare och hanterar mer än 900.000 leveranser per år. EET Group har sitt huvudkontor i Köpenhamn och i logistikcentret i Ballerup.

Stefan Nilsson

Managing Director +46 (0)850751004