EET Group investerar i världens mest utrymmeseffektiva lagersystem

Det nyligen installerade Autostore-systemet i EET-koncernens logistikcenter i Köpenhamn är den största Autostore-installation i Danmark.

Förutom att erbjuda en omfattande lagerhållning och mervärde för alla EET Europarts egna försäljningsenheter över hela Europa, så har EET Group också utvecklats till expert ibland logistikserviceleverantörer, vilket erbjuder skalbara logistikservicelösningar till relaterade affärspartners samt till oberoende företag.

EET Group logistikdivision gör skillnad genom hela logistikservicekedjan: från internationell lagerhantering till distribution och från tekniska logistiktjänster till avancerad transport- och servicelogistik. EET Logistics utvecklar kontinuerligt verktyg och processer som gör det möjligt för kunderna att möta även de högsta kraven på marknaden, hantering av allt, från start till slut.

Det nyligen installerade Autostore-systemet är en del av EET Group's ambitiösa strategi för att utveckla EET Logistics divisionen.

AutoStore-systemet

Autostore är helt enkelt ett aluminium-rutnät som ger utrymme för varorna. Storleken och formen på rutnätet är enbart beroende av lagerbyggnaden runt den och säkerställer en optimal användning av utrymmet. Varorna lagras i tusentals plastbehållare inuti rutnätet.

Robotar utgör den verkliga arbetskraften i Autostore-systemet. De rör sig outtröttligt på räls ovanpå rutnätet och hissar upp plastbehållarna, flyttar dem för vidare bearbetning och placerar sedan dem tillbaka i rutnätet.

När varor från botten av rutnätet efterfrågas kommer robotarna att arbeta tillsammans för att gräva sig fram till behållaren. För att påskynda framtida efterfrågningar så optimerar robotarna kontinuerligt lagringspositionen av varorna inom rutnätet, placerar de mest efterfrågade förvaringsbehållarna på de högre nivåerna.

Portar är gränssnittet mellan lagringsutrymmet och lagerpersonalen. Det är här som förvaringsbehållarna lämnar rutnätet för vidare bearbetning. Robotarna förser kontinuerligt portarna med nya förvaringsbehållare, ser därmed till så att operatörerna inte behöver vänta på efterföljande order.

Tillverkaren av Autostore är det norska företaget Hatteland och integratören är Element Logic AS.

Ökad effektivitet och minskade kostnader"Autostore robotarna drivs av uppladdningsbara batterier och opererar autonomt ovanpå rutnätet. Varje robot har en hiss som gör det möjligt att plocka och placera förvaringsbehållare i rutnätet", förklarar Tom Kjærulf, Group Logistics Director hos EET Group. "Robotarna får sina orders trådlöst från styrsystemet, skickar dem till och från portarna och styr dem att laddas när det behövs."

Autostore-systemet som konfigurerats för EET Group består av ett rutnät med 83.500 fack i 43.500 förvaringsbehållare. Förvaringsbehållarna är staplade i 12 lager. 32 robotar och 8 portar hanterar förvaringsbehållarna. Systemet kan lagra cirka 800,000 enheter.

"Investeringen i Autostore kommer att leda till en mycket högre effektivitet och betydande kostnadsminskningar", säger Tom Kjærulf. "Förutom ett optimerat lagerutnyttjande och ökad kapacitet, så är den mest uppenbara fördelen vi får, att våra medarbetare arbeta mer effektivt och med mindre fysisk påfrestning än vid traditionell plockning. Jag förväntar vi kommer att öka lagerkapaciteten med 40% när alla produkter som lämpar sig för förvaringskärlen flyttas till Autostore."

Tom Kjærulf fortsätter: "Vi har valt en mycket skalbar lösning. Om vi i framtiden behöver mer kapacitet, kommer vi bara utöka storleken på nätet. Om vi behöver mer fart, kan vi lägga till fler robotar och/eller portar."

Den initiala investeringen i IT-system och integration mellan EET koncernens ERP-system och Autostore, har redan gjorts.
"En annan sak värd att nämna är leveranssäkerheten. Vi har redan en mycket hög leveranssäkerhet på 99,95%, men vi kan kanske förbättra oss även här. Och sist, men inte minst, finns det naturligtvis en väsentligt minskad energiförbrukning, som vi inte får glömma. Autostore-systemet förbrukar mindre ström än ljuset över rutnätet, eftersom robotarna inte behöver ljus när de flyttar runt. Och som ett miljömedvetet företag, är sådana överväganden av stor betydelse för oss."

"När vi skrev på kontraktet med Element Logic planerade vi att förbereda, installera och starta Autostore inom 100 dagar - och så gjorde vi. Enligt överenskommelse, hanterade vi de första ordrarna 18 januari 2016", tillägger mycket nöjd Group Logistics Director.

För mer information, vänligen kontakta:

EET Group A/S
Tom Kjærulf, Group Logistics Directortkj@eetgroup.com

Om EET Logistical Service

Outsourcing av logistik är vettigt! Med ett logistikserviceavtal elimineras faktorer såsom: fraktkostnader, försäkring, material, lagerinventering, lagerförluster, personalens löner, lokalkostnader och pågående utvecklingskostnader. Alla de nämnda faktorerna ingår i ett avtal med EET Group. En månadsvis transparent faktura - ingenting annat.

EET Group erbjuder en "all inclusive och skalbar modell", som är enkel och bekväm för alla parter. Då logistikservicen bygger på konceptet - du betalar endast för vad du får - kostnaden för logistikservicen kommer att följa säsongen och utveckling av kundens verksamhet.

Erfarenheterna från nuvarande kunder är att de totala besparingarna är betydande - i genomsnitt 20 procent.

Läs mer i EET Group Logistics Service foldern

EET Europarts är Europas ledande distributör inom: Server, Computer & Printer parts, Storage & Network, Mobile Parts & Accessories, Home Entertainment & Lifestyle Electronics, Surveillance & Security, Professional AV & Digital Signage, Point of Sale & Auto ID samt Logistical Services.

Företaget distribuerar ett brett sortiment av ledande varumärken och produkter. Mer än 1.000.000 artiklar fördelat på mer än 700 olika märken finns representerade i sortimentet, inklusive: HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Acer, Lenovo, Axis, Synology, Samsung, Ernitec, Sony, Milestone, Sling Media, B&O PLAY, MicroBattery, MicroMemory, MicroLamp, MicroStorage, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, eSTUFF, Clint, Podspeakers, Sandberg, Garmin, Kensington, Loewe och många fler.

EET Europarts är en del av EET Group, grundades 1986, idag representerat med 32 säljkontor i 27 länder spridda över Europa och Afrika. Koncernen sysselsätter mer än 500 anställda, servar mer än 44.000 återförsäljare och hanterar mer än 1.000.000 leveranser per år. EET Group har sitt huvudkontor i Köpenhamn och i logistikcentret i Ballerup.

Stefan Nilsson

Managing Director +46 (0)850751004