EET Group introducerar EET Academy

EET Group introducerar EET Academy

EET koncernen utvecklas snabbt och dynamiskt, fortsätter att förvärva bolag i branschen, utöka produktportföljen och öka antalet anställda. EET Group har kontor i 16 europeiska länder med fler än 270 anställda.

"Med våra starka expansionsplaner i Europa och strategin för den marknaden är det viktigt när vi förstärker vår organisation med nya medarbetare, att vi ser till att de känner till våra värderingar och blir bärare av företagskulturen. Med införandet av EET Academy har vi ett verktyg för att hålla de anställda informerade om vår organisation, vision och strategi och erbjuder bransch-och yrkesspecifika kurser i hela organisationen ", säger Stefan Nilsson, VD för EET Sverige.

EET har lanserat EET Academy, ett omfattande försäljnings traineeprogram. Ungdomar från hela Europa har ansökt om en trainee plats i programmet. Utbildningen sträcker sig över 1 år och äger rum på EET koncernens huvudkontor och logistikcenter i Danmark. Vid valet av de unga försäljningspraktikanterna betonas att de är ambitiösa och engagerade.

De 14 rekryterade deltagarna undervisas av både interna EET-anställda och externa konsulter i företagets vision, strategi och organisation. I utbildningen ingår också detaljerade instruktioner i IT-system, produktutbildning, logistiska överväganden, beräkningar, identifiering av kundens behov och optimering av service, kundanalyser och kundtillfredsställelse, säljverktyg och mycket mer.

Deltagarna träffas ett flertal gånger under en period av sammanlagt 4 veckor och utbildningen avslutas med en tentamen. Den teoretiska utbildningen kompletteras med fysisk aktivitet som löpning och styrketräning och deltagarna får möjlighet att testa sina färdigheter i mountainbike.

En av de svenska deltagarna Rickard Malmsten säger: "Jag sökte en plats som trainee hos EET Group då jag gillar kombinationen av både praktisk och teoretisk utbildning inom försäljning. Försäljning är vad jag brinner för och jag vill satsa på en anställning i en internationell organisation med karriärmöjligheter. Det är givande och spännande att träffa kolleger från andra länder och vi har redan ett bra nätverk där vi kan utbyta erfarenheter och idéer med varandra."

"Vi har åtagit oss att de anställda ska ha rätt kompetens för att ge en professionell och kompetent rådgivning till våra 36.000 kunder. Och vi vill vara en attraktiv arbetsplats som attraherar och behåller kompetenta och duktiga medarbetare, som bidrar till att skapa en god och hållbar företagskultur ", säger EET Sveriges VD Stefan Nilsson.

EET Group är en fokuserad distributör med inriktning på lagring, minne, konsumentelektronik, komponenter, tillbehör, övervakning och reservdelar. Vi har mer än 300.000 olika artiklar tillgängliga. Vi representerar ett brett urval av ledande tillverkare såsom; HP, Compaq, IBM, Lexmark, Sony, Hitachi, Seagate, Western Digital, Axis, Mobotix, Milestone, Freecom m.fl.

Stefan Nilsson

Managing Director +46 (0)850751004