EET Group förvärvar Swiss Ink, distributör av AgfaPhoto-förbrukningsprodukter

EET Group förvärvar Swiss Ink, distributör av AgfaPhoto-förbrukningsprodukter

EET Group förvärvar det schweiziska bolaget Swiss Ink AG, som har exklusiv licens för AgfaPhoto-varumärket i Europa. Produktportföljen innehåller bläckpatroner, toners och Photo Inkjet-papper och Inkjet-media.

Swiss Ink grundades 2006 och har ett gott rykte inom förbrukningsområdet. Swiss Ink förser idag ett stort antal återförsäljare, e-handlare och B2B-återförsäljare genom sin europeiska distributionskanal. Swiss Ink tillverkar allt AgfaPhoto förbrukningsmaterial i Europa med schweizisk teknik och "know-how" för att garantera bästa kvalitet.

AfgaPhoto är ett av de mest välkända varumärkena för förbrukningsvaror till konsumenter. AgfaPhoto är också det ledande varumärket för alternativa skrivartillbehör och erbjuder bland annat ett komplett sortiment av bläckpatroner och laser-toners för de vanligaste skrivarmärkena såsom: Brother, Canon, Dell, Epson, HP, Kyocera, Lexmark, OKI och Samsung. AgfaPhoto är också mycket miljömedvetna. Exempelvis är 80% av deras blisterförpackningar baserade på återvunnet material.

Stefan Nilsson, VD för EET Sverige säger: "Vi har under en mycket lång tid blivit kontaktade av våra kunder med en önskan om en stark och bestående portfölj av förbrukningsprodukter för skrivare. Därför är vi mycket glada och stolta över detta förvärv som ger oss möjligheten att betjäna våra kunder över hela Europa med ett stort utbud av förbrukningsvaror till bläckstråle-och laserskrivare med ett starkt varumärke."

Dessutom säger Stefan Nilsson: "Alla AgfaPhoto-produkter finns nu i lager och är tillgängliga för beställning. Våra kunder kan enkelt hitta rätt tillbehör via vår prisbelönta ProduktGuide. Vi ser fram emot att utveckla produktportföljen och med detta förvärv är EET-koncernen idag definitivt en distributör att räkna med även inom förbrukningsområdet."

Testa och läs mer om ProduktGuiden på www.eet.se

I samband med förvärvet säger Stephan Rudolf, VD för Schweiz Ink: "Vi ser fram emot att vara en del av EET-koncernen. Vi har känt till EET Group i flera år och har sett framgången andra företag har haft genom att gå med dem. Med EET-koncernen får vi tillgång till en etablerad distributionskanal i hela Europa som servar nära 40,000 köpande kunder och har kontor i 16 länder, så detta är en perfekt matchning för oss. Dessutom får vi en stark finansiell partner, som har varit i branschen i mer än 25 år, vilket ger oss möjlighet att utveckla vår verksamhet ännu mer.

EET Group är en fokuserad distributör med inriktning på lagring, minne, konsumentelektronik, komponenter, tillbehör, övervakning och reservdelar. Vi har mer än 300.000 olika artiklar tillgängliga. Vi representerar ett brett urval av ledande tillverkare såsom; HP, Compaq, IBM, Lexmark, Sony, Hitachi, Seagate, Western Digital, Axis, Mobotix, Milestone, Freecom m.fl.