EET Group expanderar i Baltikum och i Central- och Östeuropa.

EET Group expanderar i Baltikum och i Central- och Östeuropa.

Som en del av en offensiv tillväxtstrategi expanderar IT-distributören EET Group nu sin verksamhet till nya marknader. Expansionen i Baltikum är på plats och expansion på flera marknader i Central- och Östeuropa är på gång.

Stockholm - 20 juni 2013: EET Group har ambitiösa planer för sin marknadsexpansion. Bolaget är Europas ledande distributör av IT, övervakning & säkerhetslösningar, Home Entertainment och livsstilselektronik. EET Group distribuerar via egna säljbolag under namnet EET Europarts sitt produktsortiment i över 24 länder i Europa och Afrika. Under sommaren kommer verksamheten att utökas med ytterligare 3 säljbolag i Baltikum och 2 i Central- och Östeuropa.

"Som en del av vår planerade expansionsstrategi har vi etablerat säljbolaget EET Europarts International" säger koncernchef John Thomas från gruppens huvudkontor i Köpenhamn. "Första steget för en internationell försäljning är etablerandet av EET Europarts i Estland, Lettland och Litauen, som vi just har avslutat. Under sommaren kommer vi att expandera ytterligare på ett par central- och östeuropeiska marknader. Vi har valt dessa specifika expansionsmarknader utifrån ökade krav från återförsäljare inom dessa områden. "

EET´s One Stop Shop-koncept omfattar mer än 300 märken och mer än 400.000 lagerförda artikelnummer. Och detta byggs ständigt ut med nya märken och fler artikelnummer. Detta gör EET Europarts till en huvudleverantör för många återförsäljare.

"Vi förser återförsäljarna med ett enastående koncept för distribution samt förstår också vikten av att anpassa till lokala marknader", säger John Thomas och understryker detta som en viktig framgångsfaktor för EET Europarts. "Våra anställda är lokala och vi betonar anpassning av våra försäljningsbolag till den lokala omgivningen."

EET Group tillkännagav i april sin bokslutskommuniké för 2012 - med det bästa resultatet sedan företaget grundades för mer än 26 år sedan. En stark, fokuserad och väl utförd tillväxtstrategi har fört företaget framåt, ledande på området i en mycket tuff marknad. Och ambitionerna för resten av 2013 är fortsatt tillväxt.

"Vår internationella organisation och vårt systematiska sätt att utveckla verksamheten gör det möjligt för oss att relativt snabbt och enkelt växa och utöka vårt distributionskoncept på nya marknader. Vi planerar därför att expansionen fortsätter under året ", säger John Thomas.

EET Europarts är en fokuserad distributör med inriktning på lagring, minne, konsumentelektronik, komponenter, tillbehör, övervakning och reservdelar. Vi har mer än 400.000 olika artiklar tillgängliga.

EET Europarts representerar ett brett spektrum av ledande tillverkare inklusive HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Acer, Axis, Cisco, Synology, QNAP, Mobotix, IQeye, Samsung, Ernitec, Sony, Sling Media, Sweex, Toshiba, MicroBattery, MicroMemory , MicroLamp, mikrolagring, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, IOGEAR, Garmin, Jawbone, Kensington och många andra. För mer information besök www.eeteuroparts.com