EET Europarts stärker Pro-AV-verksamheten med förvärv av irländsk AV-distributör

Med majoritetsköpet av Fusion Technologies Ltd. så etablerar EET Europarts sig på den irländska marknaden.

Fusion Technologies Ltd. grundades 2004 och är idag en av Irlands ledande distributörer av AV-produkter. Företaget samarbetar med en rad av de viktigaste AV-producenterna.

”Fusion Technologies har en mycket stark position på den irländska marknaden, som distributör av kvalitetsprodukter för professionella AV-kunder, och är därför en perfekt matchning för oss att ytterligare stärka affärsområdet Pro-AV & Digital Signage, säger CEO Søren Drewsen, EET Group. "I samband med majoritetsövertagandet är jag glad att kunna meddela att Damien Brennan från Fusion Technologies Ltd. blir Managing Director för det nybildade bolaget EET Europarts Ireland, som också kommer räkna in ett antal andra kompetenta medarbetare från Fusion Technologies.

Managing Director Damien Brennan, Fusion Technologies, är nöjd med försäljningen till EET Europarts och kommenterar det så här: "EET Europarts har under de senaste åren starkt och mycket effektivt utökat sin verksamhet inom Pro-AV & Digital Signage och jag ser fram emot att bli en del av ett framgångsrikt företag. Jag är övertygad om att EET Europarts unika och toppmoderna distributionsmodell, tillsammans med produkterna, kunskapen och kompetenserna från Fusion Technologies, kommer bidra till att Pro-AV & Digital Signage-verksamheten växer ännu mer."

På utkik efter nya förvärvsmöjligheter

EET Europarts söker ständigt efter potentiella förvärvsmöjligheter. För närvarande finns det flera förvärv i pipen.

"Vi har en mycket ambitiös expansionsstrategi, både organiskt och förvärv." Och de många förvärv som vi gör bidrar starkt till vår framgång i att utöka verksamheten och de olika affärsområdena, säger CEO Søren Drewsen, EET Group. "Målet är att vara en av de ledande Pro-AV & Digital Signage-distributörerna på den europeiska marknaden senast 2020, och med förvärvet av Fusion Technologies har vi tagit ännu ett steg i den riktningen."

About Fusion Technologies

Fusion Technologies Limited was set up in 2004 and has grown to become one of Ireland's leading Trade Only Distributors of Audio Visual products. Working with a select group of leading AV manufacturers, the Company has built up a strong track record in providing technical support, competitive pricing and best in class customer service to a wide variety of resellers. Operating from a 400 square metre facility, just off the M50 Motorway, the Company offers a same day delivery service throughout Dublin and next business day delivery throughout the island of Ireland.

EET Europarts är Europas ledande distributör inom: Server, Computer & Printer parts, Storage & Network, Mobile Parts & Accessories, Home Entertainment & Lifestyle Electronics, Surveillance & Security, Professional AV & Digital Signage, Point of Sale & Auto ID samt Logistical Services.

Företaget distribuerar ett brett sortiment av ledande varumärken och produkter. Mer än 1.000.000 artiklar fördelat på mer än 700 olika märken finns representerade i sortimentet, inklusive: HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Aten, Ubiquiti, Lenovo, Axis, Synology, Samsung, Ernitec, Sony, Milestone, Sling Media, B&O PLAY, MicroBattery, MicroMemory, MicroLamp, MicroStorage, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, eSTUFF, Clint, Podspeakers, Sandberg, Kensington, Loewe och många fler.

EET Europarts är en del av EET Group, grundades 1986, idag representerat med 35 säljkontor i 27 länder spridda över Europa och Afrika. Koncernen sysselsätter mer än 500 anställda, servar mer än 44.000 återförsäljare och hanterar mer än 1.000.000 leveranser per år. EET Group har sitt huvudkontor i Köpenhamn och i logistikcentret i Ballerup.

Stefan Nilsson

Managing Director +46 (0)850751004