EET Europarts förvärvar verksamheten i Kjaerulff1 Digital A/S och Kjaerulff1 Development A/S

Stockholm 11 mars 2013: EET Europarts fortsätter med sin expansiva strategi och genomför sitt 18:e förvärv sedan 1998 genom förvärvet av verksamheten "Digital" and "Living" from Kjaerulff1 Digital A/S.

EET Europarts är en av Europas ledande distributörer av IT och hemelektronikprodukter och har verksamhet och dotterbolag I 21 länder. Hvudkontoret ligger i Birkerød i Danmark, sysselsätter närmare 400 anställda, en osättning på DKK 1.4 miljarder förra året och ett rörelseresultat (EBITA) DKK 106 miljoner. EET Europarts har begränsad verksamhet inom de förvärvade områdena, så det förväntas att verksamheten och alla märken kan utvecklas och växa i EET Europarts regi.

Kjaerulff1 som grundades år 1956 har under åren utvecklat tre affärsområden: Digital, Living och Fiber Aktiva produkter såsom intelligenta Gateways och Smart Home Fiberoptiska lösningar. För att säkerställa en optimal fokusering på fiber divisionen som under de senaste åren genomgått en betydande tillväxt har företaget av strategiska skäl, beslutat att sälja verksamheten i "Digital" och "Living" divisonerna. Dessa två divisioner utvecklar och distribuerar utrustning och tillbehör för audio/video, inklusive digitala TV-mottagare, CA moduler, antenner, LNB huvuden, etc. Utöver detta omfattar verksamheten även fördelningen av ett antal avancerade varumärken inklusive Loewe produktsortiment i Danmark och Sverige.

I samband med förvärvet säger Sveriges VD för EET Europarts, Stefan Nilsson: "Vi är mycket nöjda med förvärvet av verksamheten " Living " och " Digital " från Kjaerulff1 Group. Vi har under de senaste åren arbetat hårt för att utveckla vårt sortiment inom audio/video, som vi ser en naturlig konvergens av dessa tekniker och den traditionella IT – världen. Vi har under de senaste åren sett en ökad efterfrågan från våra kunder för sådana produkter. Genom förvärvet får vi också ett stort antal kompetenta medarbetare från Kjaerulff1".

Kjaerulff1 har främst sålts via bolag i Danmark, Norge, Sverige och Polen. EET Europarts kommer under de kommande månaderna införa de förvärvda distributionsverksamheten för återstoden av koncernens dotterbolag I Europa och Afrika.

CEO Peter Lund, Kjaerulff1 Digital A/S är mycket nöjd med att ha avyttrande divisionerna "Digital" and "Living", att koncentrera sig på framtida resurser i den mycket spännande och snabbt växande fiber där du via bolaget Icotera A/S kommer att hitta en betydande och innovativ aktör på marknaden för Gateways, Smart Home produkter och tjänster till den europeiska fibermarknaden. Vidare säger CEO Peter Lund: "Jag är mycket nöjd över att ha hittat rätt ägare för bolagets traditionella distributionsverksamhet. EET Europarts har en unik och mycket effektiv distributions modell kombination med stark produkt och säljförmåga av våra medarbetare är jag säker på att det kan ge en betydande tillväxt. Det ger oss möjlighet att lägga våra resurser med fokus på fiber och Smart Home produkter där vi de senaste åren har haft stor framgång och ser en stor tillväxtpotential. Därför är detta den rätta lösningen för både EET Europarts och Kjaerulff1 Group."

EET Europarts är en fokuserad distributör med inriktning på lagring, minne, konsumentelektronik, komponenter, tillbehör, övervakning och reservdelar. Vi har mer än 400.000 olika artiklar tillgängliga.

EET Europarts representerar ett brett spektrum av ledande tillverkare inklusive HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Acer, Axis, Cisco, Synology, QNAP, Mobotix, IQeye, Samsung, Ernitec, Sony, Sling Media, Sweex, Toshiba, MicroBattery, MicroMemory , MicroLamp, mikrolagring, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, IOGEAR, Garmin, Jawbone, Kensington och många andra. För mer information besök www.eeteuroparts.com