EET Europarts förvärvar svensk distributör av Audio/Video-produkter

Förvärvet av Wiktors AV-Line AB är bara början av ett flertal förvärv på den europeiska marknaden, och en del av planen att göra EET Europarts till en av de ledande distributörerna inom Pro AV & Digital Signage

Pro AV & Digital Signage är ett strategiskt fokusområde för EET Europarts, och ambitionen är att vara bland de ledande distributörerna i regionen inom de närmaste fem åren.

"EET Europarts har varit framgångsrika inom affärsområdet i Norge under många år, och nu vill vi verkligen satsa paneuropeiskt", säger Stefan Nilsson, VD för EET Europarts i Sverige "Förvärvet av Wiktors AV-Line AB är startskottet för denna satsning. Fler förvärv inom Pro AV & Digital Signage kommer, och parallellt stärker vi affärsområdet genom att rekrytera några av branschens mest begåvade säljare och produktpersoner."

Wiktors AV-Line AB har funnits på marknaden i över 50 år och är erkända som en av de allra bästa distributörerna på den svenska marknaden inom audiovisuella produkter och lösningar. Företaget har 17 anställda i Sverige och erbjuder en av de bredaste produktportföljerna, vilket säkerställer att kunderna kan få allt de behöver från en enda källa.

"Det är fantastiskt att Wiktors styrka på den svenska marknaden nu verkligen kan föras in i bilden i en större europeisk skala ", säger Peter Bohmelin, VD för Wiktors AV-Line AB. "Vi är glada att vår organisation blir en del av ett spännande och ambitiöst företag som EET Europarts, och vi ser fram emot att vi, med vår mångåriga erfarenhet och expertis, kan bidra till företagets strategiska utveckling inom detta specifika verksamhetsområde. "

Wiktors AV-Line AB

Företaget grundades 1963 av Einar Bohmelin, och var ursprungligen en tillverkare av optisk utrustning. Idag är Wiktors representerade på de nordiska marknaderna, som AV-distributör med ett stort och varierat utbud av konferens- och presentationsutrustning. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm samt försäljningskontor i Lund och Göteborg

EET Europarts är Europas ledande distributör inom: Server, Computer & Printer parts, Mobile Parts & Accessories, Home Entertainment & Lifestyle Electronics, Surveillance & Security, Professional AV & Digital Signage, Point of Sale & Auto ID samt Logistical Services.

Företaget distribuerar ett brett sortiment av ledande varumärken och produkter. Mer än 600.000 artiklar fördelat på mer än 500 olika märken finns representerade i sortimentet, inklusive: HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Acer, Lenovo, Axis, Synology, IQeye, Samsung, Ernitec, Sony, Milestone, Sling Media, B&O PLAY, MicroBattery, MicroMemory, MicroLamp, MicroStorage, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, estuff, Sandberg, Garmin, Jawbone, Kensington, Loewe och många fler.

EET Europarts är en del av EET Group, grundades 1986, idag representerat med 31 säljkontor i 26 länder spridda över Europa och Afrika. Koncernen sysselsätter närmare 500 anställda, servar mer än 40.000 återförsäljare och hanterar mer än 750.000 leveranser per år. EET Group har sitt huvudkontor i Köpenhamn och i logistikcentret i Ballerup.

Stefan Nilsson

Managing Director +46 (0)850751004