EET Europarts förvärvar norska nisch-distributören LYS & AV-TEKNIKK AS

Förvärvet är en del av EET Europarts' ambitiösa tillväxtstrategi som inkluderar fler än 30 framgångsrika förvärv under de senaste 20 åren.

LYS & AV-TEKNIKK grundades 1992 av Finn Kvalheim. Företaget har under årens lopp utvecklat en hög kompetens inom försäljning och utformning av Pro AV-produkter.

Finn Kvalheim, CEO, LYS & AV-TEKNIKK, är mycket nöjd med förvärvet och säger; "Av strategiska skäl behöver LYS & AV-TEKNIKK bli en del av en större grupp, och jag är mycket glad att ha hittat helt rätt ny ägare för företaget som vi har byggt upp under många år. Att se hur väl EET Europarts har lyckats inom Pro AV & Digital Signage affärsområdet, gör att jag känner mig övertygad om att vi har gjort rätt val. EET Europarts har en unik och effektiv distributionsmodell, och i kombination med den kompetens och starka produkt- och försäljningkunskapen från vår personal, så är jag säker på vi kommer att utvecklas och växa betydligt inom EET Europarts. "

EET Europarts har under de senaste åren utvecklat sin Pro AV & Digital Signage affärsverksamhet betydande, baserat på delvis organisk tillväxt och dels på förvärv. Idag är företaget en av de största skandinaviska Pro AV & Digital Signage distributörerna med välkända varumärken som NEC, Benq, SMS, Grandview, OneLan, Polycom och många andra.

"Förvärv är en viktig del av vår strategi, och en bidragande faktor till vår framgångsrika tillväxtstrategi inom Pro AV & Digital Signage affärsområdet under de senaste åren. Med förvärvet av LYS & AV TEKNIKK kommer vi lägga till nya kunskaper samt ytterligare välkända varumärken till vår omfattande produktportfölj, och samtidigt få ännu mer kompetenta medarbetare i vår organisation ", säger Stefan Nilsson, CEO EET Europarts AB." vi kommer att fortsätta vår expansionsstrategi, och vi håller våra dörrar öppna för nya företag som är intresserade av att ansluta sig till vår grupp. För närvarande är vi i kontakt med flera potentiella kandidater. "

Om LYS & AV-TEKNIKK

LYS & AV-TEKNIKK är en värdeadderande distributör inom AV-segmentet. Företaget distribuerar produkter och lösningar inom ljud, signal, Visualizers, skärmar, digital signage, konsoler och mer. Företaget grundades 1992 och har 24 års erfarenhet inom AV-branschen. Sortimentet är komponerat för att lösa alla de tänkbara kraven för signalbehandling, styrning och visning i en audiovisuell värld.

EET Europarts är Europas ledande distributör inom: Server, Computer & Printer parts, Storage & Network, Mobile Parts & Accessories, Home Entertainment & Lifestyle Electronics, Surveillance & Security, Professional AV & Digital Signage, Point of Sale & Auto ID samt Logistical Services.

Företaget distribuerar ett brett sortiment av ledande varumärken och produkter. Mer än 1.000.000 artiklar fördelat på mer än 700 olika märken finns representerade i sortimentet, inklusive: HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Acer, Lenovo, Axis, Synology, Samsung, Ernitec, Sony, Milestone, Sling Media, B&O PLAY, MicroBattery, MicroMemory, MicroLamp, MicroStorage, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, eSTUFF, Clint, Podspeakers, Sandberg, Garmin, Kensington, Loewe och många fler.

EET Europarts är en del av EET Group, grundades 1986, idag representerat med 32 säljkontor i 27 länder spridda över Europa och Afrika. Koncernen sysselsätter mer än 500 anställda, servar mer än 44.000 återförsäljare och hanterar mer än 1.000.000 leveranser per år. EET Group har sitt huvudkontor i Köpenhamn och i logistikcentret i Ballerup.

Stefan Nilsson

Managing Director +46 (0)850751004