EET Europarts förvärvar fransk Pro-AV-distributör

EET Europarts förvärvar fransk Pro-AV-distributör

Förvärvet är en del av EET Europarts fokus på expansion och fungerar som ett viktigt steg i riktningen mot att bli en ledande europeisk Pro-AV-distributör.

EET Europarts är glad att kunna tillkännage förvärvet från VIDELIO av en av de ledande distributörerna av Pro-AV-utrustning i Frankrike, C2M/Intelware. Företaget har mer än 30 års erfarenhet, täcker alla Pro-AV-kundernas behov och har en årlig omsättning på 40 miljoner euro.

Vi är glada att välkomna C2M/Intelware-teamen till vår EET Europarts familj ", säger Stefan Nilsson, Managing Director, EET Europarts, och fortsätter:" Vi är övertygade om att detta förvärv kommer att göra det möjligt för oss att bättre serva våra kunder och utveckla vårt sortiment av värdeadderande tjänster. C2M/Intelware har ett utmärkt rykte inom branschen och är en auktoriserad distributör av högt respekterade varumärken som Epson, Samsung, Casio, LG, Panasonic, NEC och mer. Förvärvet av C2M/Intelware stärker vårt produktutbud och säljkompetens till befintliga EET Europarts kunder av Pro-AV-produkter och C2M/Intelware´s kunder kommer nu att få tillgång till ett mycket bredare sortiment av produkter både inom Pro-AV-området och i alla våra andra produktkategorier".

C2M/Intelware har ett välförtjänt rykte att kunna garantera en personlig support och erbjuda utmärkta råd om försäljning, installation och användning av utrustningen. Med förvärvet tar EET Europarts över ett team med 28 dedikerade och erfarna medarbetare från C2M/Intelware.

Hervé de Galbert, member of the Executive Board och General Manager hos VIDELIO kommenterar förvärvet och säger: "Försäljningen av C2M/Intelware till EET Group kommer att göra det möjligt för Intelware att fortsätta sin tillväxt och behålla sin position som en värdeskapande Pro-AV-distributör. Vi är övertygade om att C2M/Intelware kommer att uppfylla EET Europarts välgrundade färdigheter och imponerande portfölj och deras befintliga kunder är i goda händer med EET Europarts".

"Vi har varit mycket framgångsrika vid tidigare förvärv och vi har visat förmågan att utveckla och växa förvärvade verksamheter med vår expertis, vår affärsmodell och vårt breda distributionsnät. Med förvärvet av en stor spelare som C2M/Intelware med 40 miljoner euro i intäkter, stärker vi vår position inom Pro-AV-området väsentligt ", säger Søren Drewsen, CEO hos EET Group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stefan Nilsson
Managing Director, EET Europarts AB
Tele: +46 8 507 510 04
e-mail: stefan.n@eeteuroparts.se

Om C2M/Intelware

C2M/Intelware är en värdeadderande grossist på den audiovisuella marknaden. Dess verksamhet är handel och B2B-distribution av lösningar, produkter och tjänster för professionella.

C2M/Intelware-erbjudandet är uppdelat i 10 produktfamiljer: plattskärmar, möbler och stöd, videoprojektorer, digital signage, interaktiva whiteboards, videokonferenser, ljudkonferenser och presentationsverktyg, projektionsskärmar och filmer, ljudsystem, kontakter och tillbehör.

Om VIDELIO Group

I en värld där kommunikation blir allt viktigare, erbjuder VIDELIO en global portfölj av professionella, innovativa och hållbara videolösningar som underlättar och förbättrar vardagen och prestandan för alla sina användare.

Som en sann audiovisuell partner designar och distribuerar VIDELIO videolösningar och tjänster för privata och offentliga företag i Frankrike och runt om i världen. Lyssnar på nuvarande och framtida marknader, VIDELIO förutser dem, studerar dem, tolkar dem och föreslår globala audiovisuella lösningar för enkel och optimal användning.

EET Europarts är Europas ledande distributör inom: Server, Computer & Printer parts, Storage & Network, Mobile Parts & Accessories, Home Entertainment & Lifestyle Electronics, Surveillance & Security, Professional AV & Digital Signage, Point of Sale & Auto ID samt Logistical Services.

Företaget distribuerar ett brett sortiment av ledande varumärken och produkter. Mer än 1.000.000 artiklar fördelat på mer än 700 olika märken finns representerade i sortimentet, inklusive:
HP Inc., Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, MicroConnect, MicroBattery, Ubiquiti Networks, HP Procurve, Cisco, Synology, Qnap, B&O Play, Loewe, Podspeakers, Kensington, tado, Apple, eSTUFF, Incipio, Griffin, MicroSpareparts Mobile, Axis, Hikvision, Bosch, MicroView, Milestone, NEC, Philips, EPSON, VivoLink, Airtame, Zebra, Honeywell, Star Micronics, Datalogic, Datamax och många fler.

EET Europarts är en del av EET Group, grundades 1986, idag representerat med 31 säljkontor i 24 länder spridda över Europa. Koncernen sysselsätter mer än 500 anställda, servar mer än 44.000 återförsäljare och hanterar mer än 1.000.000 leveranser per år. EET Group har sitt huvudkontor i Köpenhamn och i logistikcentret i Ballerup.

Stefan Nilsson

Managing Director +46 (0)850751004