EET Europarts förstärker sin retail-avdelning

EET Europarts förstärker sin retail-avdelning

EET Europarts fortsätter sin satsning på retailsegmentet genom att göra en omstrukturering av den befintliga organisationen, samt genom att nyanställa.

Den nya retailorganisationen kommer att ha en hög lokal närvaro ute i landet för att kunna supportera EETs samarbetspartners där det behövs. Frank Lund har nu anställts som Account Manager med placering i Göteborg och därmed finns det nu en lokalt ansvarig för alla områden i Sverige. Frank har en lång erfarenhet av retail genom sin bakgrund inom Elgiganten där han har varit ansvarig för såväl säljgrupper som supportfunktioner på flera olika orter.

”Vi är mycket glada att Frank har valt att komma till EET, det är mycket spännande att få in en person med så lång erfarenhet av konsumentförsäljning – och med erfarenhet av flera olika produktområden. Vi har haft ett litet vacuum i göteborgsområdet, så det känns väldigt bra att vi nu kan arbeta lokalt över hela Sverige”, säger Mats Holmqvist, som framöver blir Sales Manager för den nya retailorganisationen i Sverige.

”Vi har tidigare haft en produktfokuserad uppdelning i 2 olika retailgrupper, men då produktkonvergensen hos de flesta kunder idag nästan är total, så känner vi att vi kan bättre supportera marknaden med ett kundfokuserat team, och i största möjliga mån en kontaktperson per kund – oavsett produktgrupp. Då kan vi frigöra resurser för att öka såväl aktivitet som kvalitet ute hos våra samarbetspartners, något som vi tror blir viktigare och viktigare i dagens marknad. ”

Parallellt med att organisationen växer, så höjs kompetensen för att öka servicegraden. Klas Hedin kommer att från och med första juli att arbeta som Product Marketing Manager och ansvara för strategiskt viktiga varumärken och utveckla produktområdet Retail. Klas kommer vara en lokal kontakt för leverantörer som behöver hjälp med att förstå den svenska retail-marknaden och tillsammans planera och utveckla samarbetet med dem. I tjänsten ingår ansvar för ett antal större kunder samt att vara en intern resurs för samtliga säljgrupper.

”Min roll blir att vara en länk mellan leverantörerna, säljavdelningarna och våra kunder. Målsättningen är att öka kännedomen om EET Europarts fantastiska retail-sortiment och koncept i alla led, via ett gediget samarbete, tydligare strategi och tätare dialog”, säger Klas Hedin, Product Marketing Manager för retail i Sverige.

EET Europarts arbetar idag med som leverantör av egna varumärken som eSTUFF, Micro, Grape & Maximum, såväl som distributör av en mängd olika varumärken inom de flesta produktområden. I retailportföljen finns även premiumvarumärken som Loewe, B&O Play, Vifa och beyerdynamic, och målsättningen med satsningen är tydlig:
Att vara den bästa partnern till retail-ledet i Sverige, och därmed också det självklara valet för leverantörer som söker en distributör i Sverige.

EET Europarts är Europas ledande distributör inom: Computer & Printer parts, Home Entertainment & Lifestyle Electronics, Surveillance & Security samt Point of Sale & Auto ID.

Företaget distribuerar ett brett sortiment av ledande varumärken och produkter. Mer än 600.000 artiklar fördelat på mer än 500 olika märken finns representerade i sortimentet, inklusive: HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Acer, Lenovo, Axis, Synology, IQeye, Samsung, Ernitec, Sony, Milestone, Sling Media, B&O PLAY, MicroBattery, MicroMemory, MicroLamp, MicroStorage, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, estuff, Sandberg, Garmin, Jawbone, Kensington, Loewe och många fler.

EET Europarts är en del av EET Group, grundades 1986, idag representerat med 31 säljkontor i 26 länder spridda över Europa och Afrika. Koncernen sysselsätter närmare 500 anställda, servar mer än 40.000 återförsäljare och hanterar mer än 750.000 leveranser per år. EET Group har sitt huvudkontor i Köpenhamn och i logistikcentret i Ballerup.