EET Academy startar ny omgång av försäljningstraineeprogrammet 2013

EET Academy startar ny omgång av försäljningstraineeprogrammet 2013

EET Europarts är ett dynamiskt och snabbt växande företag, med fokus på att utbilda sina anställda i organisationen för att befästa företagets värderingar, kunskaper och färdigheter.

."Vi är ett expansivt företag och vi har ökat vår verksamhet under de senaste 10 till 12 åren. För oss är det viktigt att våra medarbetare har erforderlig kunskap och "up-to-date"-kompetens plus en förståelse om våra värderingar, så att de kan vara bärare av vår företagskultur. Samtidigt måste vi se till att vi förser organisationen med nya - och även unga - medarbetare som kan tillföra ny kunskap och nya befogenheter till organisationen för att vi ska hålla koll på utvecklingen och omvärlden ", säger Stefan Nilsson VD för EET´s svenska verksamhet.

"Under 2011 introducerade vi EET Academy som en intern utbildningsdivision. EET Academy har två syften. Det ena är att se till att våra medarbetare alltid har en uppdaterad kunskap om vår organisation, vår verksamhet - det vill säga om försäljning och produkter - och om våra system samt företagets rutiner. Det andra syftet är att delvis göra oss "självförsörjande" med nya säljanställda, entusiastiska om försäljning, som vill vara utbildade inom branschen -. och som också kan medverka i förankringen av våra värderingar hela vägen till de mer avlägsna hörnen i organisationen - som idag omfattar 30 försäljningskontor i 25 länder över hela Europa och Afrika ".

Varje år i september så startar EET Academy ett omfattande försäljningstraineeprogram för unga människor från hela Europa, som ansökt om anställning och antagning till programmet. Traineeprogrammet sträcker sig över 1-2 år (kan variera från land till land), och sker delvis på EET Group huvudkontoret och logistikcentret i Danmark, och dels på de lokala EET Europarts försäljningskontoren, där de respektive försäljningspraktikanterna är baserade. Genomgången av de unga kandidaterna är baserad på färdigheter som, ambition, hängivenhet, engagemang och kunskapsvilja.

I år har hittills 12 st försäljningspraktikanter godkänts som kandidater för det pedagogiska traineeprogrammet. Här kommer de att undervisas av EET-koncernens interna medarbetare samt av externa konsulter. De kommer att utbildas i företagets vision, strategi och organisation - och i försäljning, produkter och interna system (ERP, CRM etc.). Den pedagogiska kursen är intensiv, detaljerad och bygger på praktiska övningsmoment, så kandidaterna utbildas i bla. bolagens IT-system, produkter, logistik, beräkning, identifiera kundbehov och optimering av service, kundanalys och kundnöjdhet, säljargument och säljverktyg.

I slutet av traineeprogrammet så får kandidaterna genomgå ett prov och får då ett diplom och ett officiellt EET Sales Academy Trainee Certifikat.

"I år är det tredje året som vi tar in en grupp av traineepraktikanter på EET Academy. När traineeprogrammet slutar, strävar vi efter att hålla fast vid kandidaterna och erbjuda dem fast anställning i bolaget. Vi har flera kandidater som redan har befordrats inom organisationen. Storleken och den geografiska utsträckningen av detta företag ger oss möjlighet att erbjuda goda karriärmöjligheter - även internationellt ", säger Stefan Nilsson.

EET Europarts är en del av EET Group som grundades 1986, och är idag en av Europas ledande distributörer inom IT, övervakning & säkerhetslösningar, Home Entertainment och livstilsselektronik.
EET Group har 27 försäljningskontor spridda över 24 länder i Europa och Afrika, sysselsätter ca 400 anställda, servar mer än 40.000 återförsäljare och hanterar mer än 750.000 leveranser per år. För mer information besök www.eeteuroparts.com / www.eetgroup.com

Stefan Nilsson

Managing Director +46 (0)850751004