Toalett-vett inför Världstoalettdagen

En tops kan väl inte vara så farligt att spola ner i toaletten? Eller ett par våtservetter? Svaret är jo. Tops, våtservetter, hushållspapper och annat skräp som kastas i toaletten orsakar stopp och ställer till stora problem.

Varje vecka töms cirka 4 ton skräp från rensgallret vid Ekeby reningsverk. Detta innebär merarbete men framför allt orsakar skräpet stopp – i badrum och i våra pumpstationer, säger Andreas Bander, distributionschef VA.

Varje år den 19 november uppmärksammas Världstoalettdagen. Syftet är att belysa att en tredjedel av världens befolkning, nästan 2,5 miljarder, inte har tillgång till vare sig rent vatten eller en toalett. För oss är tillgång till toalett en självklarhet, men ändå missköter många systemet genom att spola ner fel saker i toaletten.

- Varje dag spolas mängder med tops, tamponger, snus, kondomer, våtservetter, hår och andra föremål ner i toaletten. Ibland kommer föremålen ända fram till reningsverket, men oftast fastnar de på vägen i avloppsledningar och pumpar, säger Andreas Bander.

Snus, cigarettfimpar och nagellacksborttagning är också exempel på vanligt förekommande felspolningar. Ett annat exempel på farligt avfall är läkemedel som ska lämnas tillbaka till apoteket när de passerat bäst före-datum. Att spola ner kemikalier i toaletten är allvarligt eftersom kemiska ämnen och gifter försvårar reningsprocessen i reningsverket. Kemikalierna slår ut de goda bakterierna i reningen och gör att de farliga ämnena passerar ut i naturen och Mälaren. Detta påverkar djurlivet.

- Visst känner många till en del saker som är olämpliga att spola ner men inte allt. Därför är det enklare att hålla reda på vad som ska spolas ner i toaletten och det är endast det som passerat kroppen och toalettpapper, säger Andreas Bander.

Detta får du slänga i toan:

Allt som kommer inifrån kroppen – kiss, bajs och andra kroppsvätskor. Toalettpapper är också gjort för att spolas ner i toaletten.

Fakta/Världstoalettdagen

Världstoalettdagen är sedan 2014 en officiell FN-dag. Syftet är att uppmärksamma den globala sanitetskris det innebär när en tredjedel av världens befolkning saknar tillgång till toalett – och tvingas göra sina behov utomhus med stor risk för smittspridning.

Andreas Bander, distributionschef VA, 016-10 67 30.

Anna Bogren, tf avdelningschef VA produktion, 016-10 67 82.