”Små förändringar i beteende gör stor skillnad när det gäller vattenanvändning”

Nu närmar sig den varma säsongen när många vattnar gräsmattor och fyller pooler.

Vi behöver hjälpas åt att ta hand om vårt gemensamma vatten och använda det smart. Hållbar vattenanvändning är en viktig fråga som både är global och lokal, säger Admir Ibrisevic, VA-chef.

Torkan sommaren 2018 var startskottet för många kommuner och VA-organisationer att börja kommunicera budskapet om att spara vatten. Många kommuner i Sverige har periodvis problem med vattenbrist eller når maxkapacitet på vattenverken, till exempel då många vattnar gräsmattor.

- I Sverige gör vi av med 140 liter vatten per person och dygn, medan danskarna gör av med ca 100 liter per person och dygn. Kan de, så kan vi! Ett exempel är att stänga av kranen när man borstar tänderna i stället för att låta rent vatten rinna ut. Om vi alla stänger av kranen när vi borstar tänderna, så sparar var och en några liter - vilket sammantaget skulle bli tusentals liter. Små förändringar i beteende gör stor skillnad, säger Admir Ibrisevic.

Gemensamt ansvar för vattenförbrukningen
Vatten är vår viktigaste naturresurs och vi kan inte längre slösa med vårt viktigaste livsmedel. Det är budskapet i en nationell kampanj där Eskilstuna Energi och Miljö och SEVAB Strängnäs Energi tillsammans med ett hundratal VA-organisationer deltar. Allt liv på jorden är beroende av vatten och nästan all slags produktion kräver vatten.

- Vi är många som vill ta del av denna viktiga resurs. Till det kommer klimatförändringar och nationella och globala krav som Agenda 2030, vilket gör att vi måste börja använda vattnet på ett mer hållbart sätt. Det här är inte bara en lokal utan även en global fråga, där vi VA-aktörer tar ansvar för Agenda 2030-målet ”Rent vatten och sanitet för alla”, säger Admir Ibrisevic.

Tips för att använda vattnet hållbart:

1. Undvik att vattna gräsmattan. Måste den vattnas, gör det på kvällen.

2. Duscha istället för att bada.

3. Stäng av vattnet när du borstar tänderna.

4. Kör fulla disk- och tvättmaskiner.

Bra att veta:

1. En vattenspridare gör av med 150 liter vatten på 20 minuter.

2. För varje minut som kranen står och rinner går det åt 6 liter vatten.

3. Ett fyllt badkar motsvarar 150 liter vatten. En dusch på 3 minuter motsvarar 36 liter.

4. Det går åt ca 50 liter vatten för en maskintvätt.

5. Om en familj på fyra personer stänger av kranen medan de borstar sina tänder sparar de tillsammans 100 liter vatten på en dag.

Admir Ibrisevic, VA-chef, 016-10 67 00.