Gasverksbron fortsatt avstängd i ena riktningen

Det södergående körfältet på Gasverksbron i Eskilstuna fortsätter att vara avstängt till den 20 december. Orsaken är det omfattande ledningsarbetet inom Vatten och avlopp som pågår.

- Vi har tidigare meddelat att avstängningen beräknas pågå till den 9 december. Men arbetet på ledningsnätet i det här området är komplext. Eftersom vi gräver i ett gammalt industriområde finns många olika typer av ledningar i marken som är okända för oss och som vi måste förhålla oss till, säger Andreas Bander, distributionschef VA.

Konsekvensen blir att det södergående körfältet hålls avstängt längre än beräknat. Gående och cyklister kan fortfarande ta sig fram på bron.

För att förbättra framkomligheten i samband med avstängningen av Gasverksbron, har det byggts ett extra körfält på Gap Sundins väg i korsningen Gap Sundins väg/Mått Johanssons väg.

- Den 20 december till 7 januari öppnar vägarna som vanligt igen, men utan trafikljus. Efter den 7 januari fortsätter vi ledningsarbetet, men då är det Kungsgatan samt Ståhlbergsvägen riktning mot Gredbyvägen som påverkas. Det körfält på Kungsgatan som just nu är avstängt kommer att öppnas igen - och det andra stängas. Precis som nu kommer man ändå att kunna köra i båda riktningarna. Det arbetet beräknas pågå i 2-3 månader, säger Andreas Bander.

Andreas Bander, distributionschef VA, 016-10 67 30.