Eskilstuna Energi och Miljö inviger Sveriges första EkoTravbana i Sundbyholm, Eskilstuna.

Pressmeddelande från Eskilstuna Energi och Miljö 2012-11-01

På lördag blir Sundbyholmstravet landets första miljödiplomerade travbana inom konceptet EkoTrav. Bakom konceptet står Eskilstuna Energi och Miljö, som har skräddarsytt miljövänliga lösningar för el, värme och avfallshantering för travbanan.

Sundbyholm är den första travbanan i Sverige, av förhoppningsvis många, som får miljödiplomeringen EkoTrav.

– Det vi har gjort för Sundbyholmstravet är att vi har sett över deras energi- och avfallslösningar och effektiviserat dem, säger Kari Potkonen som är chef för affärsområdet BioPartner inom Eskilstuna Energi och Miljö.

Ett exempel är att en biobränsleeldad närvärmeanläggning har byggts, så att olja och direktverkande el har kunnat ersättas med miljövänlig pellets.

– Travet sänker både sina energikostnader och utsläppen radikalt. Bland annat minskar koldioxidutsläppet med ungefär 200 ton per år, säger Kari Potkonen.

Miljödiplomeringen EkoTrav är utvecklad av Eskilstuna Energi och Miljö och kommer att erbjudas till travbanor över hela landet. De travbanor som vill ingå i EkoTrav får hjälp att hitta energieffektiva och miljövänliga lösningar som är anpassade för deras specifika behov. Målet med diplomeringen är att hitta lösningar som bidrar till sänkta energikostnader för travbanorna och minskad negativ påverkan på miljön.

På sikt kan travbanorna komma att utveckla sin energiförsörjning ytterligare.

– För travet är hästgödsel både en utmaning och en möjlighet. Vi tittar bland annat på hur hästgödsel kan användas till förnyelsebar energiproduktion, säger Kari Potkonen.

Invigningen av EkoTrav sker på lördag 3 november klockan 13.50 på Sundbyholm. Allmänhet och press är varmt välkomna.

På fredag 2 november finns Eskilstuna Energi och Miljö även på plats i en mässmonter på Breeders Crown i MunktellArenan. Där kan intresserade besökare få mer information om EkoTrav samt övriga produkter och tjänster inom Eskilstuna Energi och Miljö.

För mer information om EkoTrav, kontakta:

Kari Potkonen, 070-526 98 78

Affärsområdeschef för BioPartner