Analys visar betryggande låga halter PFAA i Eskilstunas dricksvatten

I februari månad slog Livsmedelsverket larm om att det kunde finnas Perfluorerade alkylsyror (PFAA) i dricksvatten från kommunala vattenverk. Detta efter att det upptäckts höga halter av PFFA i några kommuner.Tester togs genast ochresultaten visar tydligt att halterna är betryggande låga i eskilstunabornas dricksvatten.

- PFAA kan upptäckas där man använt exempelvis brandskum som i dag är förbjudet. Som vid gamla brandövningsplatser eller flygplatser. När Livsmedelsverket slog larm till många av Sveriges kommuner så tog vi genast prover på vårt dricksvatten i Eskilstuna. Vi kan konstatera att förekomsten ligger på en betryggande låg nivå ur hälsosynpunkt, säger Admir Ibrisevic, affärsområdeschef VA, Eskilstuna Energi och Miljö.

Förekomst av PFAA i dricksvatten är i första hand ett problem för dem som tar sitt grundvatten i närheten av en tidigare eller nuvarande brandövningsplats. Av totalt 15 stycken olika föreningar har endast 2 stycken detekterats, perfluoroktansulfonat (PFOS) samt perfluoroktansyra (PFOA), på Hyndevads vattenverk som är ett av Eskilstunas vattenverk.

- Hyndevads vattenverk tar vatten ur Hyndevadsån (Hjälmaren), en ytvattentäkt, som sedan infiltreras i en rullstensås och blir ett så kallad konstgjort grundvatten. Det har inte förekommit någon brandövningsplats i närheten av den rullstensås som renar vatten vid Hyndevads vattenverk, dessa föreningar har sitt ursprung i råvattnet från Hyndevads ån. De detekterade halterna ligger på en nivå med vad som kan förväntas när det gäller ett ytvattenverk och ligger långt under de åtgärdsgränser som Livsmedelsverket anger. Det finns ingen risk att använda eller dricka vattnet som produceras och levereras av oss på Eskilstuna Energi och Miljö.

Fakta:

Vad är perfluorerade alkylsyror PFAA? (information från livsmedelsverket hemsida)

"Perfluorerade alkylsyror (PFAA) är syntetiskt framställda kemikalier som användes i brandskum
från 1985 fram till 2003, men används även i impregnerat papper och textilier, rengöringsmedel (till exempel golvpolish). PFAA-relaterade ämnen används också i verkstads- och elektronikindustrin."

Läs mer om PFAA på livsmedelsverkets hemsida www.slv.se

Vid frågor kontakta gärna:

Admir Ibrisevic, affärsområdeschef VA, Eskilstuna Energi och Miljö 076 - 819 69 29