Single Cask Expression – ‘Nordic Edition 2021’

THE GLENROTHES SLÄPPER EN 14-ÅRIG SINGLE MALT EXKLUSIVT FRAMTAGEN FÖR DEN NORDISKA MARKNADEN

På The Glenrothes är vi passionerade över att skapa den bästa whiskyn vi bara kan, vi tar den tid som krävs för att säkerställa detta. Därför är varje droppe värd att vänta på. De tre unika hörnstenarna i vår produktion består av: vår egen färskvattenkälla, en långsam destillering i våra höga kopparpannor samt våra högkvalitativa sherrykryddade ekfat. Resultatet blir en fruktig, nyanserad smak med fatkaraktär svår att jämföra med andra. Varje flaska vi tillverkar är gjord för hand av våra whiskymakare som vet vad som krävs för att konsekvent skapa vår unika whisky.

Vår senaste produkt Single Cask Expression – ‘Nordic Edition 2021’ är ett utmärkt bevis på vårt genuina och välbevarade hantverk. Långsamt lagrad under 14 år på ett tidigare oanvänt sherrykryddat fat av Amerikansk ek, buteljeras sedan whiskyn med en karaktär av vanilj, persika och citrus. Denna single cask har en alkoholhalt på 66.3% och släpps i en väldigt begränsad upplaga av 570 flaskor varav 240 finns tillgängliga i Sverige.

Single Cask Expression – ‘Nordic Edition 2021’ presenteras i en unik förpackning som belyser vår ikoniska form av flaskan och den naturligt kopparfärgade vätskan inuti. Denna single malt är exklusivt destillerad för de som uppskattar en extraordinär whisky i sin renaste form, speciellt framtagen för Norden.

The Glenrothes 2006 Single Cask #5463 (‘Nordic Edition 2021’) finns tillgänglig på Systembolaget från den 3 februari 2022.

PRODUKTINFORMATION - Single Cask Expression ‘Nordic Edition 2021’

Artikelnummer: 4109501

Volym: 700 ml

Pris: 1950 SEK

Alkoholhalt: 66.3%

Ålder: 14 YO

Arom: Vaniljfudge, persikor i sockerlag och kanderat citronskal

Smak: Söt vanilj, persikor i sockerlag med inslag av ek och en hint av citrusfrukt

Finish: Lång och söt med ek och vanilj som dröjer sig kvar

Om The Glenrothes

På The Glenrothes har vi tillverkat whisky utan att kompromissa sedan 1879. Vår fylliga och runda single malt är sedan dess gjord för hand på ett oklanderligt vis av våra duktiga whiskymakare. Vårt destilleri är en plats med många historier att berätta, en plats för stolthet och engagemang men framför allt en plats för whisky. Vårt destilleri ligger i staden Rothes, i hjärtat av Speyside. Vi har inget besökscenter, inte ens en vägskylt. Det är själva whiskyn som sätter oss på kartan. Det är en attityd, ett sätt att leva, inspirerat av människorna som kallar Rothes hem.

www.theglenrothes.com

För mer information eller bilder, vänligen kontakta:

Joanna Sörman på Seizo Creative: joanna@seizocreative.com