Svensk producent vinnare av global DJ-tävling

Svensk producent vinnare av global DJ-tävling

Sourz Remix Competition blev en världsomspännande succé. Med över 32 000 besök på hemsidan och 83 inskickade remixer har domarna sagt sitt och korat svenska Stefan Eriksens bidrag av Sourz Round up som vinnare.

Sourz remixtävling har gått ut på att remixa låten Round up och ladda upp  tävlingsbidraget på sajten www.sourzremix.com . Totalt laddades 83 stycken bidrag upp från hela världen. Tre vinnarbidrag har valts ut av Sourz DJ-ambassadörer David Tort, Axel Boman och Y+M. Förutom Stefan Eriksens bidrag kom Sergey JunGo Vostrikov på en andraplats och tredjeplatsen gick till Alexander Henriksson. Alla tre vinnarlåtarna ligger på Spotify.

I en vinnarintervju säger Stefan: ”Jag läste om Sourz Remix på Facebook, när jag gick in och lyssnade på originallåten hann jag knapp lyssna klart innan jag kunde föreställa mig min version.

Han fortsätter: ”Jag började med att ladda in midinoterna från remix-kitet och hade redan börjat utforma en egen version av melodin baserat på grundnoterna i originalet. Detta för att behålla känslan av ursprungslåten men ändå ge det en egen touch vilket är superviktigt i en remix. ”

I frågan på hur lång tid det tog svarar Stefan:Låten gjorde jag i princip färdigt på två sittningar. Fyra timmar per gång ungefär. Sedan satt jag någon dag eller två till för att putsa till mixningen och fixa till smådetaljer.”

För Stefan började intresset för musikproduktion redan som 14-åring. Han fick ett enklare musikprogram och började mixa olika färdiga loops. Men för två år sedan tog han upp musiken på allvar, köpte ett nytt musikprogram samt dator och hade en egen vision om hur hans musik skulle låta.

På den obligatoriska sportfrågan om hur det känns svarar Stefan:

Först och främst så var känslan jag fick när meddelandet kom att jag vunnit otrolig. Jag satt och åt lunch med några vänner och skrek ut mitt i restaurangen av lycka. Hela dagen har jag haft en sådan energi. Det känns helt sjukt roligt. Förutom äran och ett spotify släpp så sitter ju 1:a priset på 15000 kr bra till sommaren”

Lyssna på vinnarbidragen på Spotify eller www.sourzremix.com

Opacity
Tony Sewanderson
Produktionsledare
tony@opacity.se

Edrington Nordic
Joakim Leijon
Nordic Brand Controller
joakim.leijon@edrington.se

Edrington Sweden AB är ett försäljnings- och distributionsföretag i vin- och spritbranschen, tidigare känt som Maxxium Sweden AB. Edrington Sweden har ägts av The Edrington Group i Skottland sedan april 2009, då dessa tillsammans med Beam Global Spirits & Wine ingick i ett gemensamt distributions- och försäljningssamarbete. Edrington är ett av de ledande internationella företagen inom premiumsprit, med varumärken som The Famous Grouse, The Macallan, Highland Park, Cutty Sark och Brugal Rom.