Rädsla för rött ljus höjer statusen på arbetsmiljöarbetet

Chansen att få grönt ljus. Eller risken att märkas med rött ljus. Förslaget om att arbetsmiljömärka Sveriges arbetsplatser enligt en trafikljusmodell kan få ledningen att lägga mer krut på arbetsmiljöarbetet. Det tror i alla fall majoriteten av de tillfrågade HR-cheferna i Talentum HR:s årliga webbenkät - TIAN-Barometern.

Frågan gäller om en arbetsmiljömärkning utgör incitament för organisationen att satsa på arbetsmiljön. Enkätsvaren visar att risken att "lysa rött" inför kunder och arbetssökande anses kunna motivera arbetsgivaren till att kompetensutveckla chefer och intensifiera arbetsmiljöarbetet i högre grad (43 %). De som inte tror på en sådan utveckling i sin organisation (36 %) är främst de som tycker att deras arbetsmiljöarbete redan är tillräckligt bra (82 %).

- Ett företag som satsar på sin arbetsmiljö blir mer framgångsrikt. Det visar forskningen, säger Annika Ahnlund som är produktchef för Arbetsmiljö på Talentum HR. Därför kan trafikljusmodellen bidra till att höja statusen på området. Det är dags att man på ledningsnivå inser att ett bra arbetsmiljöarbete också är en god business.

- Vårt mål är att organisationer ska se möjligheter med att jobba mer strategiskt med arbetsmiljöfrågor. Därför startar Talentum HR ett nätverk där vi tittar på arbetsmiljön på ett "nytt" sätt, det vill säga ur ett businessperspektiv. Vi lanserar även ett webbaserat verktyg som gör det systematiska arbetsmiljöarbetet både lättare och roligare.

Kontaktinformation:

Annika Ahnlund

Produktchef Arbetsmiljö - Talentum HR
Tel: +46 (0)8-505 128 53
Mobil: +46 (0)766-20 28 53
E-post: annika.ahnlund@talentumhr.se

För undersökningsresultatet i sin helhet:

Peter Zethræus
Marknadschef - Talentum HR
Tel: +46 (0)8-505 128 26
Mobil: +46 (0)766-20 28 26
E-post: peter.zethraeus@talentumhr.se

Information om TIAN-Barometern 2009:
Undersökningen genomfördes av Talentum HR under maj och september 2009 i webbenkät-verktyget Netigate. 332 slumpvis utvalda personalchefer och andra personer verksamma inom HR, både inom den privata och offentliga sektorn, svarade på enkäten.

• hr
  • arbetsmiljö