Fotografiska Båten 100% eldrift second-life batterier från Tesla

Elbåt till Fotografiska alla dagar i Juli

I sommar kan man äntligen åka båt mellan Nybroviken i hjärtat av Stockholm och Fotografiska museet på Stadsgården. Båten som är 100% eldriven och drivs av begagnade Tesla batterier har dessutom en spännande historia.

SYLVIA byggdes ursprungligen för engelska flottan (Royal Navy) 1943 och deltog vid landstigningen i Normandie 1944. Efter kriget kom hon på okända vägar till Sverige. Här har hon genom åren haft ett antal olika ägare. Genom alla år väl omhändertagen och vårdad med kärlek. 2020 gjordes en större ombyggnad. Dieselmotorn och de gamla dieseltankarna revs ut och ersattes med en sprillans ny elmotor och second-life batterier från skrotade Tesla bilar.

Ecosightseeing är Sveriges första och hitintills enda rederi som certifierats med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Båtturerna genererar noll utsläpp, dessutom är den elektriska framdriften nästan helt tyst.

- Vi är otroligt glada och stolta över samarbetet med Ecosightseeing och Fotografiska Båten! Stockholms första 100 % eldrivna passagerarbåt - det är nästan så att vi får nypa oss i armen. Nu kan resan till Fotografiska göras helt miljövänlig och dessutom härligare. Att kunna erbjuda vår stad, alla stockholmarna och förhoppningsvis turisterna som kan komma snart igen, det här hållbara alternativet är fantastiskt kul, säger Elin Frendberg, Executive Director på Fotografiska Stockholm.

Tillsammans med Fotografiska Stockholm har vi skapat Fotografiska Båten.

- Fotografiska Båten är ett samarbetsprojekt mellan Ecosightseeing och Fotografiska sprunget ur gemensamma värderingar och engagemang för planeten vi bor på. Vi satsar båda stort för att minska våra klimatavtryck. Vi främjar innovation och cirkulär ekonomi. Vi skapar båda möten och upplevelser och vi delar tron på att det är genom just möten och upplevelser som vi - människor utvecklas och hittar lösningar säger Elias Nilsson, VD och grundare Ecosightseeing

Varmt välkomna ombord!